Omdreiningslegeme for cosx

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Neon
Cantor
Cantor
Innlegg: 116
Registrert: 11/05-2016 19:11

Hei,

Strever litt med å forstå hvordan løser denne oppgaven: Funksjonen f er gitt ved [tex]f(x)=cosx,D_{f} =\left \lfloor0,2\pi \right \rfloor[/tex]
Regn ut arealet av området avgrenset av

a) Grafen til f og koordinataksene (denne gikk greit).

b) Grafen til f, y-aksen og linja [tex]y=\frac{1}{2}[/tex] her strever jeg

Jeg prøvde å sette inn 0 og [tex]\frac{\pi }{3}[/tex] i integrasjonsgrensene, siden pi/3 gir en halv, og vi vil jo ikke gå over det. Men det blir altså ikke riktig svar. Noen forslag? Er spesielt ute etter forståelsen.

På forhånd takk.
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Neon skrev:Hei,
Strever litt med å forstå hvordan løser denne oppgaven: Funksjonen f er gitt ved [tex]f(x)=cosx,D_{f} =\left \lfloor0,2\pi \right \rfloor[/tex]
Regn ut arealet av området avgrenset av
a) Grafen til f og koordinataksene (denne gikk greit).
b) Grafen til f, y-aksen og linja [tex]y=\frac{1}{2}[/tex] her strever jeg
Jeg prøvde å sette inn 0 og [tex]\frac{\pi }{3}[/tex] i integrasjonsgrensene, siden pi/3 gir en halv, og vi vil jo ikke gå over det. Men det blir altså ikke riktig svar. Noen forslag? Er spesielt ute etter forståelsen.
På forhånd takk.
mener du:
[tex]A = \int_i^f (\cos(x) - 0,5)\,dx[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Neon
Cantor
Cantor
Innlegg: 116
Registrert: 11/05-2016 19:11

Janhaa skrev:
Neon skrev:Hei,
Strever litt med å forstå hvordan løser denne oppgaven: Funksjonen f er gitt ved [tex]f(x)=cosx,D_{f} =\left \lfloor0,2\pi \right \rfloor[/tex]
Regn ut arealet av området avgrenset av
a) Grafen til f og koordinataksene (denne gikk greit).
b) Grafen til f, y-aksen og linja [tex]y=\frac{1}{2}[/tex] her strever jeg
Jeg prøvde å sette inn 0 og [tex]\frac{\pi }{3}[/tex] i integrasjonsgrensene, siden pi/3 gir en halv, og vi vil jo ikke gå over det. Men det blir altså ikke riktig svar. Noen forslag? Er spesielt ute etter forståelsen.
På forhånd takk.
mener du:
[tex]A = \int_i^f (\cos(x) - 0,5)\,dx[/tex]
Det er ikke spesifisert noe utover at man skal finne arealet som er avgrenset av grafen til f, y aksen og linja y=0.5
Hvorfor tenker du at uttrykket blir [tex]A = \int_i^f (\cos(x) - 0,5)\,dx[/tex] ?
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

cos(x) ligger jo over 0,5.
i og f er jo intgrasjonsgrensene
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Neon
Cantor
Cantor
Innlegg: 116
Registrert: 11/05-2016 19:11

Janhaa skrev:cos(x) ligger jo over 0,5.
i og f er jo intgrasjonsgrensene
Beklager om jeg tar dette litt tregt, men hvorfor skal man trekke fra en halv i det bestemte integralet?
Det blir vel slik at man skal trekke bort det området der grafen til cosx er over linjen y, men hvorfor blir dette tilsvarende det bestemte integralet for 0.5 fra i til f?
Neon
Cantor
Cantor
Innlegg: 116
Registrert: 11/05-2016 19:11

Noen? Har ikke forstått oppgaven ordentlig enda.
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Neon skrev:Noen? Har ikke forstått oppgaven ordentlig enda.
Hvorfor har du kalt det omdreiningslegeme, når du skal finne arealet?


Er ikke det bare til å finne skjæringen mellom grafene - kall det S

[tex]A=\int_{0}^{S}f(x)dx-\int_{0}^{S}ydx=\int_{0}^{S}\left (f(x)-y \right )dx[/tex] ?

bare tegn en skisse og se på det skraverte området
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Neon
Cantor
Cantor
Innlegg: 116
Registrert: 11/05-2016 19:11

Drezky skrev:
Neon skrev:Noen? Har ikke forstått oppgaven ordentlig enda.
Hvorfor har du kalt det omdreiningslegeme, når du skal finne arealet?


Er ikke det bare til å finne skjæringen mellom grafene - kall det S

[tex]A=\int_{0}^{S}f(x)dx-\int_{0}^{S}ydx=\int_{0}^{S}\left (f(x)-y \right )dx[/tex] ?

bare tegn en skisse og se på det skraverte området
Probelemet er at jeg forstår ikke hvorfor man skal trekke fra y i det bestemte integralet. Hvorfor kan man ikke trekke fra 1/2 på det arealet man fikk til slutt for eksempel? Hvorfor skal y inn i det bestemte integralet?
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Neon skrev:
Drezky skrev:
Neon skrev:Noen? Har ikke forstått oppgaven ordentlig enda.
Probelemet er at jeg forstår ikke hvorfor man skal trekke fra y i det bestemte integralet. Hvorfor kan man ikke trekke fra 1/2 på det arealet man fikk til slutt for eksempel? Hvorfor skal y inn i det bestemte integralet?
y = 1/2 er jo en funksjon...
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Neon
Cantor
Cantor
Innlegg: 116
Registrert: 11/05-2016 19:11

Jeg trodde en funksjon var avhengig av en variabel, for eksempel x. Linja y=0.5 er jo en konstant linje som ikke endrer seg utifra en variabel.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Neon skrev:Jeg trodde en funksjon var avhengig av en variabel, for eksempel x. Linja y=0.5 er jo en konstant linje som ikke endrer seg utifra en variabel.
Det er en konstant funksjon. Du kan se på det som $y = 0x + 0.5$. Det er helt riktig at $y$ er uavhengig av $x$, men det er likevel lurt å kunne betrakte det som en funksjon, da den har en derivert, integral osv, på samme måte som andre funksjoner.
Bilde
Svar