Fortegnsskjema naturlige Logaritmer

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Gjest

Hei!

Jeg lurte på hvordan settes dette inn i fortegnsskjema: -e^x ?


Mange takk på forhånd!
hco96
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 252
Registrert: 13/10-2016 23:00
Sted: Vilhelm Bjerknes Hus, Blindern

Du må nok utdype litt. Hva er det du skal finne? Hva er formålet med fortegnskjemaet? Er det en ulikhet du skal løse, eller bare en funksjon?
Hvis det hører til en oppgave, er det best at du skriver hva oppgaven er.
[tex]\oint_C{f(z)dz} = 0[/tex]
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Gjest skrev:Hei!

Jeg lurte på hvordan settes dette inn i fortegnsskjema: -e^x ?


Mange takk på forhånd!

Ettersom [tex]e^{x}>0\,\,\,\, \forall \,\,\, x[/tex] vet vi at [tex]-e^{x}[/tex] blir alltid negativ.

[tex]-e^{x}[/tex] ---------------------------------------------------------------
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Gjest

Funksjonen er f(x) = e^-x(x^2-1)

Skal finne stasjonære punkter. Og etter å derivere og faktorisere så får jeg kkne det til å sette i fortegnsskjema.
hco96
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 252
Registrert: 13/10-2016 23:00
Sted: Vilhelm Bjerknes Hus, Blindern

Gjest skrev:Funksjonen er f(x) = e^-x(x^2-1)

Skal finne stasjonære punkter. Og etter å derivere og faktorisere så får jeg kkne det til å sette i fortegnsskjema.
Flott, da gjør du som Drezky sa og setter inn i skjemaet at [tex]-e^x[/tex] er negativ for alle [tex]x[/tex]
[tex]\oint_C{f(z)dz} = 0[/tex]
Svar