GRUBLIS

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Tregerhjelp1234

Jeg har ikke fått gjort noen ting fordi jeg ikke skjønner hvordan jeg skal gjøre det :(
hco96
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 252
Registrert: 13/10-2016 23:00
Sted: Vilhelm Bjerknes Hus, Blindern

Er du sikker på at du har skrevet opp hele oppgaven? Det virker som at vi mangler en opplysning.
[tex]\oint_C{f(z)dz} = 0[/tex]
Tregerhjelp1234

hco96 skrev:Er du sikker på at du har skrevet opp hele oppgaven? Det virker som at vi mangler en opplysning.
STår nederst at jeg må bruke arkimedes utregning pi = 22/7
Kunne du ha hjulpet meg noen steg i riktig retning? STore steg helst, slik at det for meg blir enkelt å sette prikken over i en!
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Tregerhjelp1234 skrev:
hco96 skrev:Er du sikker på at du har skrevet opp hele oppgaven? Det virker som at vi mangler en opplysning.
STår nederst at jeg må bruke arkimedes utregning pi = 22/7
Kunne du ha hjulpet meg noen steg i riktig retning? STore steg helst, slik at det for meg blir enkelt å sette prikken over i en!
Er ikke et bilde med et eneste mål på heller? Sett litt på oppgaven, og har ikke kommet frem til noe svar enda.

Kunne du eventuelt lagt ut bilde av oppgaven?

1. Ta bilde med tlf
2. Last opp bildet til PC.
3. Under boksen der du skriver kommentarer inne på siden her, så er det en knapp hvor det står "Laste opp vedlegg".
4. Last opp bildet.
5. Plasser bildet i innlegg.
6. Post kommentar.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Tregerhjelp1234

Tror ikke jeg kan gjøre det fordi jeg er en gjest, men hvis du søker på den nøyaktige oppgaveteksten på internett, kommer det opp en pdf med masse grubliser, tror oppgave 9 er denne grublisen!
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Tregerhjelp1234 skrev:Tror ikke jeg kan gjøre det fordi jeg er en gjest, men hvis du søker på den nøyaktige oppgaveteksten på internett, kommer det opp en pdf med masse grubliser, tror oppgave 9 er denne grublisen!
Da ble oppgaven plutselig en del enklere :wink:

Areal av hele hjertet, som nevnt tidligere: [tex]A_{hjerte}=\pi*r^2+(2r)^2[/tex]
Areal av det oransje kvadratet: [tex]A_{kvadrat}=91+\pi*r^2+(2r)^2[/tex]

Vi ser også på figuren hva sidelengden til det oransje kvadratet er. Denne er: [tex]3r[/tex], siden sidelengden er like lang som sidelengden i det lille kvadratet pluss radiusen i halvsirkelen.

Da kan vi si at: [tex](3r)^2=91+\pi*r^2+(2r)^2[/tex]

Som gir oss at: [tex]r=7[/tex].

Da blir arealet av hjertet: [tex]A_{hjerte}=\pi*r^2+(2r)^2=\frac{22}{7}*7^2+(2*7)^2=350[/tex]
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Tregerhjelp1234

Dolandyret skrev:
Tregerhjelp1234 skrev:Tror ikke jeg kan gjøre det fordi jeg er en gjest, men hvis du søker på den nøyaktige oppgaveteksten på internett, kommer det opp en pdf med masse grubliser, tror oppgave 9 er denne grublisen!
Da ble oppgaven plutselig en del enklere :wink:

Areal av hele hjertet, som nevnt tidligere: [tex]A_{hjerte}=\pi*r^2+(2r)^2[/tex]
Areal av det oransje kvadratet: [tex]A_{kvadrat}=91+\pi*r^2+(2r)^2[/tex]

Vi ser også på figuren hva sidelengden til det oransje kvadratet er. Denne er: [tex]3r[/tex], siden sidelengden er like lang som sidelengden i det lille kvadratet pluss radiusen i halvsirkelen.

Da kan vi si at: [tex](3r)^2=91+\pi*r^2+(2r)^2[/tex]

Som gir oss at: [tex]r=7[/tex].

Da blir arealet av hjertet: [tex]A_{hjerte}=\pi*r^2+(2r)^2=\frac{22}{7}*7^2+(2*7)^2=350[/tex]
Takk takk! Men hvordan får du tallet 7?
hco96
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 252
Registrert: 13/10-2016 23:00
Sted: Vilhelm Bjerknes Hus, Blindern

Tregerhjelp1234 skrev:
Dolandyret skrev:
Tregerhjelp1234 skrev:Tror ikke jeg kan gjøre det fordi jeg er en gjest, men hvis du søker på den nøyaktige oppgaveteksten på internett, kommer det opp en pdf med masse grubliser, tror oppgave 9 er denne grublisen!
Da ble oppgaven plutselig en del enklere :wink:

Areal av hele hjertet, som nevnt tidligere: [tex]A_{hjerte}=\pi*r^2+(2r)^2[/tex]
Areal av det oransje kvadratet: [tex]A_{kvadrat}=91+\pi*r^2+(2r)^2[/tex]

Vi ser også på figuren hva sidelengden til det oransje kvadratet er. Denne er: [tex]3r[/tex], siden sidelengden er like lang som sidelengden i det lille kvadratet pluss radiusen i halvsirkelen.

Da kan vi si at: [tex](3r)^2=91+\pi*r^2+(2r)^2[/tex]

Som gir oss at: [tex]r=7[/tex].

Da blir arealet av hjertet: [tex]A_{hjerte}=\pi*r^2+(2r)^2=\frac{22}{7}*7^2+(2*7)^2=350[/tex]
Takk takk! Men hvordan får du tallet 7?
[tex](3r)^2=91+\pi r^2+(2r)^2 \Rightarrow (3r)^2 - (2r)^2 - \pi r^2 = 91[/tex]

[tex]9 r^{2} - \pi r^{2} - 4 r^{2} = 91\Leftrightarrow 5r^2 - \pi r^2 = 91[/tex]

[tex]\pi[/tex] skulle være [tex]\frac{22}{7}[/tex]

[tex]5r^2 - \frac{22r^2}{7} = 91[/tex], utvider leddet [tex]5r^2[/tex] med 7

[tex]\frac{35r^2 - 22r^2}{7} = 91[/tex]

[tex]\frac{13r^2}{7} = 91 \Leftrightarrow r= \sqrt{\frac{91*7}{13}} = 7[/tex]
[tex]\oint_C{f(z)dz} = 0[/tex]
Svar