GRUBLIS

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Tregerhjelp1234

Hei vi har fått en jule grublis av læreren vår og lurte på om jeg kunne fått noe hjelp til å forstå den?
Oppgaven lyder slik:
Et hjerteformet papir blir lagt på et oransje kvadratisk papir. Hjertet er symmetrisk og består av to halvsirkler og et kvadrat. Halvsirklene i hjertet tangerer kvadratet på hver sin side. Resten av hjertet ligger på de andre to sidene i kvadratet.

Jeg tenker at jeg må regne ut areal av de to halvsirklene, men mer enn det har jeg ingen anelse om hvordan jeg kan løse. Supert om dere kunne forklart hvorfor man gjør hva for hver regneoprasjon! Takk!
hco96
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 252
Registrert: 13/10-2016 23:00
Sted: Vilhelm Bjerknes Hus, Blindern

Tregerhjelp1234 skrev:Hei vi har fått en jule grublis av læreren vår og lurte på om jeg kunne fått noe hjelp til å forstå den?
Oppgaven lyder slik:
Et hjerteformet papir blir lagt på et oransje kvadratisk papir. Hjertet er symmetrisk og består av to halvsirkler og et kvadrat. Halvsirklene i hjertet tangerer kvadratet på hver sin side. Resten av hjertet ligger på de andre to sidene i kvadratet.

Jeg tenker at jeg må regne ut areal av de to halvsirklene, men mer enn det har jeg ingen anelse om hvordan jeg kan løse. Supert om dere kunne forklart hvorfor man gjør hva for hver regneoprasjon! Takk!
Hva er oppgaven? Dette er jo bare en beskrivelse av to papir figurer, men det har ingen hensikt.
Kanskje du glemte en del av oppgaven? :)
[tex]\oint_C{f(z)dz} = 0[/tex]
Tregerhjelp1234

HAhah korrekt glemte å skrive:
Dersom arealet av det synlige oransje området er 91 hva blir arealet av hjertet?

Dette betyr vel at sidekantene i kvadratet er 9
hco96
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 252
Registrert: 13/10-2016 23:00
Sted: Vilhelm Bjerknes Hus, Blindern

Vi har at [tex]A_k - A_h = 91[/tex] (h-hjerte, k-oransj kvadrat.)
[tex]\oint_C{f(z)dz} = 0[/tex]
Tregerhjelp1234

hco96 skrev:Vi har at <span class="MathJax_Preview" style="color: inherit;"></span><span class="MathJax" id="MathJax-Element-2-Frame" tabindex="0" data-mathml="<math xmlns="http://www.w3.org/1998/Math/MathML"><mstyle displaystyle="true" scriptlevel="0"><mrow class="MJX-TeXAtom-ORD"><msub><mi>A</mi><mi>k</mi></msub><mo>&#x2212;</mo><msub><mi>A</mi><mi>h</mi></msub><mo>=</mo><mn>91</mn></mrow></mstyle></math>" role="presentation" style="position: relative;"><nobr aria-hidden="true"><span class="math" id="MathJax-Span-16" role="math" style="width: 7.138em; display: inline-block;"><span style="display: inline-block; position: relative; width: 5.94em; height: 0px; font-size: 120%;"><span style="position: absolute; clip: rect(1.253em 1005.89em 2.451em -999.997em); top: -2.133em; left: 0.003em;"><span class="mrow" id="MathJax-Span-17"><span class="mstyle" id="MathJax-Span-18"><span class="mrow" id="MathJax-Span-19"><span class="texatom" id="MathJax-Span-20"><span class="mrow" id="MathJax-Span-21"><span class="msubsup" id="MathJax-Span-22"><span style="display: inline-block; position: relative; width: 1.201em; height: 0px;"><span style="position: absolute; clip: rect(3.128em 1000.73em 4.169em -999.997em); top: -4.008em; left: 0.003em;"><span class="mi" id="MathJax-Span-23" style="font-family: MathJax_Math-italic;">A</span><span style="display: inline-block; width: 0px; height: 4.013em;"></span></span><span style="position: absolute; top: -3.852em; left: 0.732em;"><span class="mi" id="MathJax-Span-24" style="font-size: 70.7%; font-family: MathJax_Math-italic;">k</span><span style="display: inline-block; width: 0px; height: 4.013em;"></span></span></span></span><span class="mo" id="MathJax-Span-25" style="font-family: MathJax_Main; padding-left: 0.211em;">−</span><span class="msubsup" id="MathJax-Span-26" style="padding-left: 0.211em;"><span style="display: inline-block; position: relative; width: 1.253em; height: 0px;"><span style="position: absolute; clip: rect(3.128em 1000.73em 4.169em -999.997em); top: -4.008em; left: 0.003em;"><span class="mi" id="MathJax-Span-27" style="font-family: MathJax_Math-italic;">A</span><span style="display: inline-block; width: 0px; height: 4.013em;"></span></span><span style="position: absolute; top: -3.852em; left: 0.732em;"><span class="mi" id="MathJax-Span-28" style="font-size: 70.7%; font-family: MathJax_Math-italic;">h</span><span style="display: inline-block; width: 0px; height: 4.013em;"></span></span></span></span><span class="mo" id="MathJax-Span-29" style="font-family: MathJax_Main; padding-left: 0.263em;">=</span><span class="mn" id="MathJax-Span-30" style="font-family: MathJax_Main; padding-left: 0.263em;">91</span></span></span></span></span></span><span style="display: inline-block; width: 0px; height: 2.138em;"></span></span></span><span style="display: inline-block; overflow: hidden; vertical-align: -0.247em; border-left: 0px solid; width: 0px; height: 1.191em;"></span></span></nobr><span class="MJX_Assistive_MathML" role="presentation"><math xmlns="http://www.w3.org/1998/Math/MathML"><mstyle displaystyle="true" scriptlevel="0"><mrow class="MJX-TeXAtom-ORD"><msub><mi>A</mi><mi>k</mi></msub><mo>−</mo><msub><mi>A</mi><mi>h</mi></msub><mo>=</mo><mn>91</mn></mrow></mstyle></math></span></span><script type="math/tex" id="MathJax-Element-2">A_k - A_h = 91</script> (h-hjerte, k-oransj kvadrat.)
Snakker du om pytagoras?
Tregerhjelp1234

Beklager spam, men arealet av firkanten er 91, da kan ikke a av firkant - a av hjerte være 91
hco96
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 252
Registrert: 13/10-2016 23:00
Sted: Vilhelm Bjerknes Hus, Blindern

Tregerhjelp1234 skrev:Beklager spam, men arealet av firkanten er 91, da kan ikke a av firkant - a av hjerte være 91
Les oppgaven, arealet av det synlige området er 91, altså den delen av kvadratet som ikke blir dekket av hjertet.
[tex]\oint_C{f(z)dz} = 0[/tex]
Tregerhjelp1234

hco96 skrev:
Tregerhjelp1234 skrev:Beklager spam, men arealet av firkanten er 91, da kan ikke a av firkant - a av hjerte være 91
Les oppgaven, arealet av det synlige området er 91, altså den delen av kvadratet som ikke blir dekket av hjertet.
Ahhhhhhh, sorry kunne du hjulpet meg litt videre på veien? Beklager!
hco96
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 252
Registrert: 13/10-2016 23:00
Sted: Vilhelm Bjerknes Hus, Blindern

Siden hjertet er symetrisk, har vi at arealet til halvsirklene er lik arealet til en hel sirkel, da får vi [tex]A_s = \pi r^2[/tex].
Samtidig er [tex]A_h = A_s + A_{k_h}[/tex], hvor [tex]A_{k_h}[/tex] er arealet til kvadratet som er en del av hjertet.
Siden halvsirklene i hjertet ligger på to av sidene til kvadratet i hjertet, har vi at sidene er lik diameteren til halvsirklene, altså [tex]2r[/tex].
Dvs: [tex]A_h = \pi r^2 + (2r)^2[/tex], si gjerne i fra om du ikke kommer deg videre,
men husk at poenget med en "gruble oppgave" er at man skal gruble litt på det selv :)

Hvilket nivå er dette forresten?
[tex]\oint_C{f(z)dz} = 0[/tex]
Trenger hjelp1234

Takk for svar! Ehm det er egentlig 10. trinn, men folk er så lite aktive der, i tillegg følte jeg denne var litt over 10 trinn nivå derfor valgte jeg å sette den i dette forumet!
Tregerhjelp1234

Problemet er at jeg ikke skjønner hvordan jeg skal finne målene
Vløfk

Du får ingen svar som sier at arealet er 10cm^2.
Du får kun brukt de verdiene som bruker "hco96" har forklart deg
Tregerhjelp1234

Forstod ikke hva du mente der, beklager hvis jeg er veldig dum nå!
Tregerhjelp1234

Kommer meg ikke noe videre, :( :oops: :cry:
hco96
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 252
Registrert: 13/10-2016 23:00
Sted: Vilhelm Bjerknes Hus, Blindern

Hvor langt har du kommet? Hvilke tanker har du kommet fram til? Del hva du har gjort, så kanskje noen kan gi deg ett par dytt i riktig retning.
[tex]\oint_C{f(z)dz} = 0[/tex]
Svar