algebraoppgave R1

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
sindre--

Hei
Har slitt en stund med denne oppgaven uten å komme helt i mål.
Finn et tall som er slik at det gir:
1 i rest når vi dividerer det med 3,
2 i rest når vi dividerer det med 4,
3 i rest når vi dividerer det med 5,
og 4 i rest når vi dividerer det med 6.

Noen som kan forklare hvordan man løser denne? Vet man kan bruke eliminasjonsmetode, men finnes en formel for denne, eller slike oppgaver?
Har prøvd å bruke 4 likninger med 5 ukjente eller minste mulige fellesnevner-2, men hvorfor -2?
4 første svarene er 58, 118, 178, 238
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

På linken under står om kinesiske rest-teoremet, Chinese Remainder Theorem

http://www.matematikk.net/matteprat/vie ... hp?t=16432

Jeg fulgte algoritmen til daofeishi, og fikk:

[tex]x \equiv 58 \pmod{60}[/tex]

som stemmer...
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

sindre-- skrev:Hei
Har slitt en stund med denne oppgaven uten å komme helt i mål.
Finn et tall som er slik at det gir:
1 i rest når vi dividerer det med 3,
2 i rest når vi dividerer det med 4,
3 i rest når vi dividerer det med 5,
og 4 i rest når vi dividerer det med 6.
Noen som kan forklare hvordan man løser denne? Vet man kan bruke eliminasjonsmetode, men finnes en formel for denne, eller slike oppgaver?
Har prøvd å bruke 4 likninger med 5 ukjente eller minste mulige fellesnevner-2, men hvorfor -2?
4 første svarene er 58, 118, 178, 238
hvi du bruker algoritmen, holder det med å betrakte de 3 første, dvs:

[tex]x \equiv 1 \pmod{3}[/tex]

[tex]x \equiv 2 \pmod{4}[/tex]

[tex]x \equiv 3 \pmod{5}[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Ikke nødvendig å berøre modulo regning

plutarco skrev:x må være på formene

x=3n+1=3n+3-2=3(n+1)-2

x=4m+2=4m+4-2=4(m+1)-2

x=5k+3=5(k+1)-2

x=6l+4=6(l+1)-2

Så når vi deler x på 3,4,5 og 6, må vi alltid få -2 i rest.

Vi ser at dersom x er på formen x=3*4*5*6*y-2 for et heltall y, så vil vi få -2 i rest når vi deler med 3,4,5 og 6. Men vi ser også at vi ikke behøver å ha med 6 som faktor i første ledd, siden 3*4 allerede er delelig med 6. Dermed vil alle x på formen x=3*4*5*y-2 gi den ønskelige resten når vi deler med 3,4,5 og 6.

Håper dette var mer forståelig:)

Fra en eldgammel post =)
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Kay
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 13/06-2016 19:23
Sted: Gløshaugen

Drezky skrev:Ikke nødvendig å berøre modulo regning

plutarco skrev:x må være på formene

x=3n+1=3n+3-2=3(n+1)-2

x=4m+2=4m+4-2=4(m+1)-2

x=5k+3=5(k+1)-2

x=6l+4=6(l+1)-2

Så når vi deler x på 3,4,5 og 6, må vi alltid få -2 i rest.

Vi ser at dersom x er på formen x=3*4*5*6*y-2 for et heltall y, så vil vi få -2 i rest når vi deler med 3,4,5 og 6. Men vi ser også at vi ikke behøver å ha med 6 som faktor i første ledd, siden 3*4 allerede er delelig med 6. Dermed vil alle x på formen x=3*4*5*y-2 gi den ønskelige resten når vi deler med 3,4,5 og 6.

Håper dette var mer forståelig:)

Fra en eldgammel post =)

Modulo er forsåvidt ikke R1 pensum heller, så kanskje like greit :lol:
Svar