Spørsmål vedrørende R1 termin 2

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Markus
Fermat
Fermat
Innlegg: 767
Registrert: 20/09-2016 13:48
Sted: NTNU

Jeg har nylig fått tilbake tentamen for første termin i R1. Det gikk over all forventning med 5 som karakter. Jeg har fått mye motivasjon, og vil prøve å holde denne 5eren i andre termin også.

I år har vi hatt algebra, logaritmer, funksjoner og funksjonsdrøftning (fram til det å finne ekstremalpunktene til en funksjon ved regning).
Jeg vet at vi videre skal ha mer funksjonsdrøfting, deretter geometri, vektorer og sannsynlighet. Jeg er villig til å gjøre arbeid hjemme i forkant av tema, slik at jeg forstår de bedre, utenom å selvfølgelig repetere det vi hadde om i timen. Fra 1T slet jeg med sannsynlighet. Mitt spørsmål er hvilke tema jeg må se litt ekstra på, hvilke tema kan være vanskelig å absorbere?

Tusen takk for svar :)
Gjest

Hva om du slår opp i boka di og skumleser kapitlene litt på egenhånd? Du finner fort ut hva du ikke forstår på den måten. Sannsynlighet er litt sånn at enten skjønner du det 100% eller så skjønner du det ikke i det hele tatt, men jeg tror det de fleste sliter med er vektorer.
Kay
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 13/06-2016 19:23
Sted: Gløshaugen

mattemarkus skrev:Jeg har nylig fått tilbake tentamen for første termin i R1. Det gikk over all forventning med 5 som karakter. Jeg har fått mye motivasjon, og vil prøve å holde denne 5eren i andre termin også.

I år har vi hatt algebra, logaritmer, funksjoner og funksjonsdrøftning (fram til det å finne ekstremalpunktene til en funksjon ved regning).
Jeg vet at vi videre skal ha mer funksjonsdrøfting, deretter geometri, vektorer og sannsynlighet. Jeg er villig til å gjøre arbeid hjemme i forkant av tema, slik at jeg forstår de bedre, utenom å selvfølgelig repetere det vi hadde om i timen. Fra 1T slet jeg med sannsynlighet. Mitt spørsmål er hvilke tema jeg må se litt ekstra på, hvilke tema kan være vanskelig å absorbere?

Tusen takk for svar :)


Som han der oppe sa, sannsynlighet er ofte noe som kan være sånn noenlunde vanskelig å forstå. Ellers ville jeg ha fokusert på vektorregning. Det å lære seg kjerneregelen for derivasjon på forhånd er heller ingen dum idé, la deg ikke de-motivere av beviset da det biter langt mindre enn det bjeffer :wink: :lol:
mingjun
Cayley
Cayley
Innlegg: 91
Registrert: 18/11-2016 21:13
Sted: Det projektive planet

Gjest skrev: [...] Sannsynlighet er litt sånn at enten skjønner du det 100% eller så skjønner du det ikke i det hele tatt, [...]
Vet ikke hvor populær av en mening jeg har, men jeg mener at grunnen til at mange mislykkes i sannsynlighet er fordi det ikke er like lett å pugge formeler og sette oppgavene inn i de og jobbe seg mekaniskt fram som man ville kunne i f.eks. funksjondrøfting. De som feiler i sannsynlighet, er oftest de som ikke klarer ikke å tenke selvstendig, ofte uavhengig av formlene.

Derfor vil jeg gjerne anbefale på det sterkeste å ikke legge særlig mye vekt på formlene som du får. Faktisk, prøv deg på noen oppgaver sannsynlighet-kappittlet med noen få grunnkunnskaper som $Sjanse for gunstig utfall = \frac{antall gunstige utfall}{total antall utfall} $, betinget og ubetinget sannsynlighet, og Bayes' Teorem. (disse tingene finner du antakeligvis relativt tidlig i kappittlet). Disse kunnskapene skal være nok for å løse de aller fleste problemene i boka, hvis man tenker litt (noen ganger en god del). Det kan se ut til å gå litt tregt i starten, og du vil få mange feil fordi du ikke tenkte på den riktige måten. Men om du finner ut hva du gjorde feil, vil læringspotensialet være mye større om du hadde prøvd å sette oppgaven inn i formler og ikke forstått hvorfor man skulle bruke den ene formelen i stedet for den andre.

Lykke til!
Svar