Andregradslikninger med to ledd

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
anonguy1234

Hei matematikk.net,

Jeg har litt problemer med å forstå en regel ved andregradslikninger med to ledd. Jeg har fått med meg
regelen Dersom [tex]r*s = 0[/tex], så er [tex]r = 0[/tex] eller [tex]s = 0[/tex]. Men i andre sammenhenger,
slik som denne:

[tex]x^2+7x=0[/tex]
[tex]x(x+7)=0[/tex]

Så blir [tex]x^2[/tex] borte fra likningen, og jeg får egentlig ikke helt med meg hvordan det skjer. Er det
mulighet for at noen kunne forklart dette på en veldig enkel måte?

Tusen takk på forhånd :)
hco96
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 252
Registrert: 13/10-2016 23:00
Sted: Vilhelm Bjerknes Hus, Blindern

[tex]x[/tex] er felles for begge leddene, det betyr at vi kan sette den utenfor en parentes. Hvorfor kan vi det? Jo fordi noe som står utenfor en parentes betyr at den skal virke på alt inn i parentesen, uansett hva det er.
Bruker vi vanlige regneregler for parenteser kan vi også se at [tex]x(x + 7) = x\cdot x + x\cdot 7 = x^2 + 7x[/tex].
Så [tex]x^2[/tex] forsvinner ikke, men det blir bare skrevet på en litt kamuflert form, men den er der fortsatt!
Håper det ga noe mening :D
[tex]\oint_C{f(z)dz} = 0[/tex]
anonguy1234

Supert! Tusen takk. Antar at jeg bare skulle ha det til å bli mer komplisert enn det egentlig er, for dette er jo basic regnerekkefølgen.
Svar