Fysikk 1

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Fylex

Hei! sliter bare litt med å skjønne hva som er rett.
Har en oppgave som da sier: En kloss glir oppover et skråplan.
Den har V0 = 4 m/s og den glir 2,0m før den stopper og glir ned igjen.

Hvilken retning er da positiv? ned eller opp?

Jeg skal også finne akselerasjonen og brukte [tex]V^2 - V0^2 = 2as[/tex] og fikk som svar [tex]1 m/s^2[/tex]

Så skal jeg finne ut hvor lang tid den bruker før den stopper på toppen og brukte da [tex]S = 1/2(V+V^2)t[/tex] og fikk som svar 4s, men det blir jo gankse feil, så litt hjelp?
Fylex

Hei! sliter bare litt med å skjønne hva som er rett. Har en oppgave som da sier: En kloss glir oppover et skråplan. Den har V0=4m/s og den glir 2,0m før den stopper og glir ned igjen. Hvilken retning er da positiv? ned eller opp?

Jeg skal også finne akselerasjonen og brukte [tex]V^2 - V0^2 = 2as[/tex]

Så skal jeg finne ut hvor lang tid den bruker før den stopper på toppen og brukte da [tex]S = 1/2(V+V0)t[/tex] men får som svar 4s, men det blir jo gankse feil, så litt hjelp?
Fylex

Og forresten, stemmer det at akselerasjonen blir [tex]4m/s^2[/tex] eller blir den [tex]8m/s^2[/tex]
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Hadde vært fint om du kunne skrevet ned oppgaven ordentlig, og ikke i LaTex uten mellomrom.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

$-v_0^2 = 2as \Leftrightarrow a = -\frac{v_0^2}{2s} =- \frac{16}{2*2} = - 4 m/s^2$
Fylex

Det stemmer med det jeg ig har gjort ja :) og da er positiv retning nedover.

Så er detvsiste spørsmålet, kan jeg bruke [tex]S = V0t + 1/2 at^2 <=> 1/2 at^2 + V0t -S[/tex] for å finne tiden før den stopper på toppen
Fylex

ABC formel altså
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Positiv retning er oppover. Akselerasjonen er negativ da den bremser opp klossen, som er på vei oppover.

Du har akselerasjonen. Da kan du bruke at $v = v_0 + at \Leftrightarrow t = \frac{v - v_0}{a} = \frac{0-4}{-4} = 1 \,s$.
Svar