Tidsforlengelse, spesiell relativitetsteori

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Morganism
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 25/11-2016 23:47

Jeg klarer ikke å bli enig med fasiten på denne oppgaven:

Et tog reiser langs en rett, horisontal togskinne med en konstant fart som er rett under lysfarten. På bakken blinker et varsellys hvert sekund. En observatør på toget vil måle at tiden mellom lysblinkene er

A) Noe større enn et sekund
B) Noe mindre enn et sekund

Min tankegang er følgende: Jeg ser på formelen t=γt0. Dersom t0 skulle vært tiden målt på bakken blir jo v=0 og t=t0. Dersom t0 er tiden målt på toget, blir t større enn t0 pga γ blir større enn 1 av den høye farten til toget. t er jo ett sekund, og derfor tenker jeg at t0, altså tiden målt på toget må bli mindre enn et sekund. Fasiten sier dermed at observatøren på toget vil måle en tid som er litt større en et sekund. Er det noen som kan hjelpe meg? Eneste jeg kan tenke meg er at jeg har misforstått hvordan man skal bruke formelen for tidsforlengelse, for dersom man kan bruke lorentzfaktoren med farten til toget multiplisert med tiden målt fra bakken (1s) blir jo tiden målt fra toget større, men ut ifra det jeg forstår kan man ikke tenke slik..
Svar