(2a)^b - 1 = (2^a - 1)((2a)^b-1 + (2a)^b-2 + ... + 2a + 1)

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
jasså
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 09/02-2017 19:20

Hei, jeg jobber på ei matteoppgave, og skriver dette som del av bevisføringa: (2a)^b - 1 = (2^a - 1)((2a)^b-1 + (2a)^b-2 + ... + 2a + 1)

Jeg kan taste inn verdier og se at det fungerer, men er det noen bevis for at denne alltid skal fungere? Jeg ser ikke helt sammenhengen mellom venstre og høyre side her. Jeg tenkte litt på summen av en geometrisk rekke (om det er det man sier på norsk), men er ikke helt sikker på om det kan anvendes her.
DennisChristensen
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 826
Registrert: 09/02-2015 23:28
Sted: Oslo

jasså skrev:Hei, jeg jobber på ei matteoppgave, og skriver dette som del av bevisføringa: (2a)^b - 1 = (2^a - 1)((2a)^b-1 + (2a)^b-2 + ... + 2a + 1)

Jeg kan taste inn verdier og se at det fungerer, men er det noen bevis for at denne alltid skal fungere? Jeg ser ikke helt sammenhengen mellom venstre og høyre side her. Jeg tenkte litt på summen av en geometrisk rekke (om det er det man sier på norsk), men er ikke helt sikker på om det kan anvendes her.
Regner med at du mener $2a$ der du på høyre side har skrevet $2^a$, slik at vi får
$$ (2a)^b - 1 = (2a - 1)((2a)^{b-1} + (2a)^{b-2} + ... + 2a + 1).$$

Hvis $a= \frac{1}{2}$ så ser vi at høyre side $=0=$ venstre side.

Hvis $a\neq \frac{1}{2}$ så har vi at $2a-1 \neq 0$, så vi kan dividere og får at

$$ 1 + 2a + ... + (2a)^{b-2} + (2a)^{b-1} = \sum_{i=0}^{b-1}(2a)^i = \frac{(2a)^b - 1}{2a - 1}.$$
Dette er, som du var inne på, formelen for en geometrisk rekke og kan bevises enkelt enten direkte eller ved induksjon
jasså
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 09/02-2017 19:20

Ja, jeg mente 2a. Tuller alltid når jeg ikke skriver på papir. Takk for svar
Svar