Geometrisk sted vinkelrett trekant

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Ado

Hei, fikk i oppgave å konstruere det geometriske stedet for en rett vinkel C i en trekant ABC over linjen AB. La merke til at hvis jeg lagde en sirkelbue fra midtpunktet mellom AB og dro en linje fra A til uansett punkt på sirkelbuen og tilbake til B igjen fikk jeg en rettvinklet trekant - men sliter litt med å begrunne akkurat hvorfor dette skjer. Ser at hvis jeg deler trekanten i to deler fra midten vil jeg alltid få to trekanter med lik høyde og lengde, men greier ikke helt å bruke det til å bevise at vinkelen må være 90 grader. Noen som kan bevise eller vet hvorfor denne sirkelbuen alltid vil være det geometriske stedet for den vinkelrette vinkelen C?
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Vink: Thales' setning
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Ado

Haha takk for hjelpen. Skulle kanskje ikke ha bommet på den x)
Svar