Spørsmål ang R1 matte

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Moraxus
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 25/02-2017 09:29

Hei :)
Til høsten skal jeg gå forkurs ingeniør, og da skal jeg ha R1 matte.
Fra før av har jeg p1-p2 fra videregående, men det er 5 år siden så jeg husker minimalt (også er vel R1 matten basert på ting du lærer fra 1T?)
Så jeg tenker det er rimelig viktig for meg å bruke tiden frem mot skolestart på å forberede matte kunnskapen min slik at jeg ikke går på en smell og ikke kan noe av det grunnleggende som R1 matten baserer seg på.

Spørsmålet mitt er da, har dere tips til hva som er ekstra viktig å kunne før man begynner på et R1 matte kurs, eller må jeg rett og slett lese meg igjennom hele pensum fra 1T?

Takk for svar, bare spør om det er noe som er uklart :)
hco96
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 252
Registrert: 13/10-2016 23:00
Sted: Vilhelm Bjerknes Hus, Blindern

På forkurs til ingeniør så går man igjennom hovedaspektene i pensumet i 1T, R1 og R2, så du trenger strengt tatt ikke å lese noe på forhånd.
Men det skader ikke å gjøre seg kjent med pensumet i 1T før du begynner. Da vil du få et mye bedre grunnlag for hele kurset, og alt vil bli enklere.

Vet ikke helt om det svarte på spørsmålet ditt, men spør i så fall.
[tex]\oint_C{f(z)dz} = 0[/tex]
Moraxus
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 25/02-2017 09:29

Takk for svar, regnet med at de gikk rett på R1 pensum da det er det som står på beskrivelsen av kurset, er det universelt at de går igjennom hovedaspektet i 1T eller kan det variere fra skole til skole?
hco96
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 252
Registrert: 13/10-2016 23:00
Sted: Vilhelm Bjerknes Hus, Blindern

Det kan hende at det varierer, men med mindre 1T er et krav, så burde de ikke begynne rett på R1. Da blir det uhyre vanskelig for tidligere yrkesfag arbeidere/yrkesfag elever å følge med i pensumet.
Vet du hvilken skole du skal gå på? Hvilken bok brukes der? På skolen min så bruker vi i hvertfall Sinus Forkurs 2016, og den har innebygd 1T pensum. Legg gjerne ved en link til siden.
[tex]\oint_C{f(z)dz} = 0[/tex]
Moraxus
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 25/02-2017 09:29

Jeg vet ikke hvor jeg kommer inn enda, men (se link) er førstevalget.


http://www.uia.no/studier/forkurs-for-i ... AlI98P8HAQ
Svar