Vektor

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Gjest

Hellu, trenger hjelp med innleveringen, har en obligatorisk innlevering og har nettop blitt ferdig med oppgave 1 og 2, og innleveringen er i morgen, er det mulig om noen kunne hjelpe meg? Har ingen venner på skolen nå som mange har slutta etter januar, så jeg sliter med å finne noen som jeg kan spørre :(
Har gjort a,b og c
Svarene jeg har fått på oppgave 3 er:

Absoluttverdien til AB= kvadratot 22
Absoluttverdien til AC= kvadratrot 41
D(-9, 9/2, 9)
ABxAC = [12,2,15]
Bilde

Har ingen anelse på oppgave 4 i det hele tatt også :(
hco96
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 252
Registrert: 13/10-2016 23:00
Sted: Vilhelm Bjerknes Hus, Blindern

Oppgave 3 a/b er riktig, men c) er ikke et fullstendig svar, du må vise ved regning at du kommer frem til samme likning som blir oppgitt.

d) bruk at [tex]\vec{a} \bot \vec{b} \Leftrightarrow \vec{a} \cdot \vec{b} = 0[/tex], da får du to likninger med to ukjente.
e) Grunnflaten i pyramiden er en trekant, derfor blir det et tetraeder, formel for volumet er derfor [tex]V = \frac{1}{6} Gh[/tex], fra trevektorproduktet har vi volumet til et parallellepiped:
[tex]V = \left | (\vec{a} \times \vec{b}) \cdot \vec{c} \right |[/tex], kombinerer vi disse får vi at volumet til tetraederet er gitt ved [tex]V = \frac{1}{6} \left | (\vec{a} \times \vec{b}) \cdot \vec{c} \right |[/tex].
Her kan vi velge [tex]\vec{a} = \vec{AB}, \vec{b} = \vec{AO}[/tex] og [tex]\vec{c} = \vec{AC}[/tex]
Sist redigert av hco96 den 06/03-2017 19:17, redigert 1 gang totalt.
[tex]\oint_C{f(z)dz} = 0[/tex]
hco96
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 252
Registrert: 13/10-2016 23:00
Sted: Vilhelm Bjerknes Hus, Blindern

Oppgave 4.
a) fra definisjonen av skalarproduktet har vi [tex]\vec{a} \cdot \vec{b} = \left | \vec{a} \right | \left | \vec{b} \right | cosv[/tex], hvor [tex]v[/tex] er vinkelen mellom vektorene.
Da har vi at [tex]cosv = \frac{\vec{a} \cdot \vec{b}}{\left | \vec{a} \right | \left | \vec{b} \right |}[/tex]. Her er det gitt at vektorene starter i samme punkt.
Siden [tex]\vec{BC}[/tex] starter der hvor [tex]\vec{OB}[/tex] slutter, må vi snu [tex]\vec{OB}[/tex], slik at vi får [tex]\vec{BO} = - \vec{OB} = - [1,2,2] = [-1,-2,-2][/tex].
Da kan vi bruke formelen over.

Kommer du deg videre på egenhånd?
[tex]\oint_C{f(z)dz} = 0[/tex]
DennisChristensen
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 826
Registrert: 09/02-2015 23:28
Sted: Oslo

Gjest skrev:Hellu, trenger hjelp med innleveringen, har en obligatorisk innlevering og har nettop blitt ferdig med oppgave 1 og 2, og innleveringen er i morgen, er det mulig om noen kunne hjelpe meg? Har ingen venner på skolen nå som mange har slutta etter januar, så jeg sliter med å finne noen som jeg kan spørre :(
Har gjort a,b og c
Svarene jeg har fått på oppgave 3 er:

Absoluttverdien til AB= kvadratot 22
Absoluttverdien til AC= kvadratrot 41
D(-9, 9/2, 9)
ABxAC = [12,2,15]
Bilde

Har ingen anelse på oppgave 4 i det hele tatt også :(

Lagde et løsningsforslag til oppgave 3, så du har noe å sammenlikne svarene dine med.

(a) $\vec{AB} = \left[0 - 3, 3 - 0, 2 - 0\right] = \left[-3,3,2\right].$
$|\vec{AB}| = \sqrt{(-3)^2 + 3^2 + 2^2} = \sqrt{9 + 9 + 4} = \sqrt{22}.$
$\angle A = \cos^{-1}\left(\frac{\vec{AB}\cdot\vec{AC}}{|\vec{AB}|\cdot|\vec{AC}|}\right) = \cos^{-1}\left(\frac{\left[-3,3,2\right]\cdot\left[-5,0,4\right]}{\sqrt{22}\sqrt{41}}\right) = \cos^{-1}\left(\frac{23}{\sqrt{22\cdot 41}}\right) = 40,02^{\circ}.$


(b) Skriv $D = \left(d_1,d_2,d_3\right).$ Da er $\vec{CD} = \left[d_1 + 2, d_2, d_3 - 4\right] = \frac32\vec{AB} + \frac12\vec{AC} = \frac32\left[-3,3,2\right] + \frac12\left[-5,0,4\right] = \frac12\left[-9 - 5, 9, 6 + 4\right] = \left[-7,\frac92,5\right],$
så $D = \left(-7 - 2, \frac92, 5 + 4\right) = \left(-9,\frac92,9\right).$


(c) $\vec{AB}\wedge \vec{AC} = \begin{vmatrix} \mathbf{i} & \mathbf{j} & \mathbf{k} \\ -3 & 3 & 2 \\ -5 & 0 & 4\end{vmatrix} = \left[12,-10 + 12, 15\right] = \left[12,2,15\right].$
Vi bruker dette som normalvektor $\vec{n}$ for $\alpha$ og får at alle punkter $X = \left(x,y,z\right)$ i planet $\alpha$ tilfredsstiller likningen
$\displaystyle\begin{align*} \alpha:& \text{ } \vec{AX}\cdot\vec{n} = 0 \\
& \left[x - 3,y ,z \right]\cdot\left[12,2,15\right] = 0 \\
& 12\left(x-3\right) + 2y + 15z = 0 \\
& 12x + 2y + 15z - 36 = 0\end{align*}$


(d) Fra definisjonen til $E$ vet vi at $\vec{AE}$ og $\vec{AB}\wedge\vec{AC}$ er parallelle. Dermed finnes det $k\in\mathbb{R}$ slik at $\vec{AE} = k\left(\vec{AB}\wedge\vec{AC}\right) = k\left[12,2,15\right].$ $$\left[-3,y,z\right] = k\left[12,2,15\right].$$

Dermed ser vi at $k = \frac{-3}{12} = -\frac{1}{4}$, så $y = -\frac24 = -\frac12$ og $z = -\frac{15}{4}$, så $E = \left(0,-\frac12,-\frac{15}{4}\right).$


(e) $V = \frac16\begin{vmatrix} 3 & 0 & 0 \\ 0 & 3 & 2 \\ -2 & 0 & 4\end{vmatrix} = \frac16\cdot6^2 = 6.$
Gjest

Beklager,forstå nå hva jeg skal gjøre på oppgave 3e og d og oppgave 4a, men forsto ikke resten. Har en anelse om at oppgave 4c er det samme som på oppgave 3c, men det er bare det :( men jeg er utrolig takknemlig for forklaringene og løsningsforslagene, tusen takk :)
hco96
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 252
Registrert: 13/10-2016 23:00
Sted: Vilhelm Bjerknes Hus, Blindern

Har desverre ikke tid til en grundig gjennomgang akkuratt nå, men her er noen tips i hvertfall.

b) [tex]OC = OB + BC[/tex], arealet [tex]F = \frac{1}{2} \left | OB \times BC \right |[/tex]
c) samme som i opg 3 ja, bruk [tex]OB \times BC[/tex] som normalvektor
d) beskrevet ganske bra her http://ndla.no/nb/node/107542?fag=98361
e) http://ndla.no/nb/node/107559?fag=98361
[tex]\oint_C{f(z)dz} = 0[/tex]
Svar