Standardform

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
420matte

Hei, fikk et spørsmål i en lekse og lurte på hva svaret og utregning var

Spørsmålet lyder slik:
Sola har et volum på på 1,1 * 10^21 m^3 og Mars har et volum på 2,2 * 10^19 m^3.
Hvor mange måner er det plass til i jorda. Skriv svaret på standardform

Har prøvd lenge å besvare spørsmålet, men sliter.. setter veldig pris på svar:D
Gjest

Jeg regner med at du vil finne ut hvor mange "Mars" det er plass til i Sola? Du kan tolke oppgaven som at du skal finne forholdet mellom volumet til Sola og Mars, altså hvilket tall får du om du deler volumet av Sola på volumet av Mars?
Mars har egentlig et volum på $1.63 \cdot 10^{11}km^3$ og Sola har et volum på $1.41 \cdot 10^{18} km^3$
Når du regner deler to tall på standardform finnes det et lurt triks du kan bruke $\frac{10^{x}}{10^{y}} = 10^{x-y}$
Så hva blir $\frac{1.41 \cdot 10^{18}}{1.63 \cdot 10^{11}} = \frac{1.41}{1.63} \cdot \frac{10^{18}}{10^{11}} = ? $
420 matte

ja mente sola og mars, men vil ikke ha de reele tallene, vil ha tallene jeg selv skrev
Gjest

420 matte skrev:ja mente sola og mars, men vil ikke ha de reele tallene, vil ha tallene jeg selv skrev
Det er bare å bytte ut mine tall med dine da vettu
Svar