Geogebra/formler

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Matteguttene

Hei Jeg skal ta eksamen i matte 2p-y dette semesteret. Jeg har ikke så god kunnskap fra før av. men jeg har mestret en del som for eks. Prosentregning, sannsynlighet, og excel oppgaver. Det jeg trenger hjelp til er geogebra. Jeg har ikke vanskeligheter med å bruke programmet. Jeg klarer å skrive inn formler og finne gjennomsnittlig vekstfart og alt det der. Men det jeg ikke klarer er å forstå meg på formler. Jeg er veldig dårlig i det, og uansett hvor mye hjelp jeg prøver å finne på internett så gir det aldri mening for meg. Så når det kommer oppgaver som sier at jeg skal lage en formel ut av den informasjonen de har gitt meg så kan jeg ikke gjøre noe som helst. Jeg er ikke god i algebra fra før av. Som sagt så har jeg veldig dårlig matte kunnskaper. Men alt jeg trenger er å bestå. jeg tok eksamen forgje semester og fikk 1. Allt jeg trenger er en toer sånn at jeg kan komme meg inn på den skolen jeg vil inn på. Eksamen for matte 2p-y er satt den 31 mai. Er det noen som helst måte jeg kan klare å lære meg dette til den tid med tanke på hvor mye av det grunnleggende jeg mangler?
Bananiel
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 01/02-2017 17:36
Sted: Bananistan

Først å fremst må jeg si at matematikk er et fag som krever dedikasjon og konstant jobbing. Personlig har jeg 2 i 1P-Y og 2P-Y, i tillegg så var jeg uheldig og kom opp i eksamen 2P-Y og fikk 2 her også. Etter et par måneder med virkelig jobbing så har jeg kommet meg gjennom 1T og R1 pensum.

Jobb med pensum - Om du ønsker å jobbe med pensum for Sinus matematikk 2P-Y så kan du finne ett skreddersydd selvstudium fra Lektor Thue på Campus Inkrement. Dette finner du her: https://campus.inkrement.no/226094. Du kan gå gjennom hele pensum på den tiden du har igjen før eksamen nå.

Jeg oppfordrer deg på det meste å faktisk legge inn innsats, men kan like gjerne komme med tips om hvordan jeg fikk ståkarakterer tilbake til da jeg ikke kunne noe som helst om matematikk. Det jeg gjorde var å laste ned eksamener fra her på Matematikk.net under seksjonen for eksamensoppgaver, og brukte disse på del 2 av eksamen. Anbefaler å ha med dette som verktøy i tillegg, selv om du også legger inn innsats for en karakter. Du kan finne denne seksjonen her: http://matematikk.net/side/Eksamensoppgaver. Last ned eksamensbesvarelsene og legg disse inn i Word dokumenter, da kan du lett søke etter ord som kan være relevant for din eksamen.

Anbefaler også at du lager kommando liste for Geogebra. Noen kommandoer ville vært:

Finne nullpunkt: Nullpunkt [ <Polynom> ]
Finne ekstremalpunkt: Ekstremalpunkt [ <Polynom> ]
Funksjonsverdier (punkt): f.eks. f(4) og f(-1.37)
Funksjonsuttrykk: F(x)=Funksjon[ <Funksjon>, <Start>, <Slutt>]

PS. Husk at Geogebra bruker punktum og ikke komma for desimaltall!
“I love the man that can smile in trouble, that can gather strength from distress, and grow brave by reflection.” - Thomas Paine
Svar