Resten av en polynomdivisjon

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
MarianneR

Noen som kan vise meg utregningen av denne:

(x3 - 2x2 + x - 2) : (x + 3)

Får selv at resten blir 10, fasit sier -50 og CAS at den går opp. Så nå roter jeg bare.
MarianneR

Der fikk jeg -50 i CAS og, så da er det utregningen min som er helt feil da
MarianneR

Og der fikk jeg det til, Hehe. Typisk meg å rote med fortegn. Ødelegger ofte!
Kay
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 13/06-2016 19:23
Sted: Gløshaugen

Hører at du fikk den til, men kan gå over løsningen i tilfelle noen skulle tumle over denne tråden senere :P

[tex]\begin{matrix} x^3-2x^2+x-2:(x+3)=x^2-5x+16-\frac{50}{x+3}\\ -(x^3+3x^2)...............................................................\\ ---------------------\\ (-5x^2+x)............................................................... \\ -(-5x^2-15x)............................................................... \\ ---------------------- \\ (16x-2).................................................................. \\ -(16x+48)................................................................... \\ ---------------------- \\ -50............................................................................... \end{matrix}[/tex]
Svar