Bruk av skalaproduktet

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Bananiel
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 01/02-2017 17:36
Sted: Bananistan

Hei,

Lurer på hvorfor en oppgave med skalaproduktet:

[tex]\underset{AB}{\rightarrow}\cdot \underset{AC}{\rightarrow} = |\underset{AB}{\rightarrow}| \cdot |\underset{AC}{\rightarrow}| \cdot Cos(u)[/tex]

Hvor jeg har ukjent vinkel:

[tex]12 = \sqrt{18}\ \cdot \sqrt{40} \cdot Cos(u)[/tex]

Blir dette (For å få riktig svar):
[tex]Cos^{-1}(\frac{12}{\sqrt{18} \cdot \sqrt{40}})[/tex]

Og ikke dette:

[tex]Cos^{-1}(\frac{\sqrt{18} \cdot \sqrt{40}}{12})[/tex]

Jeg ser at jeg får riktig med første oppsett, men om jeg tar formelen for skalaproduktet så får jeg det nederste. Dette med at jeg ganger ut [tex]Cos(u)[/tex] først, og får det over til venstre side, for å så dele med [tex]12[/tex] og få det over til høyre side. Ergo, at jeg sitter igjen med [tex]Cos^{-1}(\frac{\sqrt{18} \cdot \sqrt{40}}{12})[/tex]

Takk for svar på forhånd :)
“I love the man that can smile in trouble, that can gather strength from distress, and grow brave by reflection.” - Thomas Paine
hco96
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 252
Registrert: 13/10-2016 23:00
Sted: Vilhelm Bjerknes Hus, Blindern

Du kan ikke flytte cos over på venstre side ved å gange, du må dele.
da får du [tex]\frac{1}{cosu} = \frac{\sqrt{18} \sqrt{40}}{12}[/tex]. Hvilket fører til unødvendig mange operasjoner.

Dermed er enkleste, og beste måte å få [tex]cosu[/tex] alene, ved å dele begge sider på [tex]\sqrt{18} \sqrt{40}[/tex]
[tex]12 = \sqrt{18} \sqrt{40} cosu \Rightarrow cosu = \frac{12}{\sqrt{18} \sqrt{40}}[/tex]
[tex]\oint_C{f(z)dz} = 0[/tex]
Bananiel
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 01/02-2017 17:36
Sted: Bananistan

Tusen takk! :) Gikk litt blindt for meg her, for dette vet jo jeg egentlig (håper jeg) hehe
“I love the man that can smile in trouble, that can gather strength from distress, and grow brave by reflection.” - Thomas Paine
Svar