Finn strøm i krets

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
fysikkBoy

Jeg har en fysikk oppgave hvor jeg må finne strømmen "I" i en strømkrets med parallellkobling, og 5 motstander, ved bruk av Kirchhoffs lover.

Bildet under viser strømkretsen.
*Det er 5 mostander med motstandene: 10, 10, 10, 20, 20
*En spenningskilde på 12 V er også med
*Et ampermeter er også med, men dette har ikke noe med selve beregningen å gjøre


Bilde

Takk på forhånd for svar.
Gjest

Hva har du tenkt selv? Hva sier Kirchhoffs lover?
Se på denne og si ifra hvis du fremdeles trenger hjelp
https://www.youtube.com/watch?v=aWJumWM2S60
fysikkBoy

Gjest skrev:Hva har du tenkt selv? Hva sier Kirchhoffs lover?
Se på denne og si ifra hvis du fremdeles trenger hjelp
https://www.youtube.com/watch?v=aWJumWM2S60

Hei, takk for svar. Men skjønner fortsatt ikke hvordan jeg skal gå frem. Tar dette kapittelet litt sakte.
blomsterfinn

fysikkBoy skrev:Jeg har en fysikk oppgave hvor jeg må finne strømmen "I" i en strømkrets med parallellkobling, og 5 motstander, ved bruk av Kirchhoffs lover.

Bildet under viser strømkretsen.
*Det er 5 mostander med motstandene: 10, 10, 10, 20, 20
*En spenningskilde på 12 V er også med
*Et ampermeter er også med, men dette har ikke noe med selve beregningen å gjøre


Bilde

Takk på forhånd for svar.
siden du har oppgitt spenningen og motstanden til komponentene i seriekretsen, kan du bruke dette til å regne ut strømmen i kretsen, og spenningen over parallellen. Da kan du lett finne strømmen i parallellen, og bruke Kirchhoffs lover til å bevise svaret ditt.
Gjest

Det du må gjøre er å sette opp et sett med likninger. For å gjøre dette bruker du at U=R I. Klarer du å finne tre lukkete kretser? Enten må strømmen gå igjennom der hvor $I_1$ er, eller så må den gå igjennom der hvor $I_2$ er eller så må den gjennom begge.

Lat som det kun er en sløyfe med $I_1$. Klarer du å finne strømmen nå?
Lat nå som om det kun er en sløyfe med $I_2$. Igjen, finn strømmen.
Tilslutt må du bruke Kritchhoff til å finne strømmen når begge kretsene er der. Fokuser på det første punktet i kretsen hvor $I_1$ og $I_2$ går hver sin vei. Hva sier Kritchhoffs lov her? den totale strømmen i kretsen I går inn i punktet og $I_1$ og $I_2$ går ut av punktet. Hva kan du bruke det til?
Svar