Hvordan føre derivasjon

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Bananiel
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 01/02-2017 17:36
Sted: Bananistan

Jeg lurer på hvordan jeg skal skrive derivasjon ned når jeg regner.

Si man blir presentert med en oppgave som skal deriveres: [tex]f(x) = 4\sqrt{x}-\frac{1}{2}x[/tex], hvordan skal så denne bli skrevet ned for å få det til å bli "riktig" skrevet?

Kan jeg bare gjør det slik som dette?

[tex]f'(x)=4\sqrt{x}-\frac{1}{2}x[/tex] [tex]= \frac{2}{\sqrt{x}}-\frac{1}{2}[/tex]

Eller blir det mer riktig å føre det slik som dette?
[tex]f(x) = 4\sqrt{x}-\frac{1}{2}x[/tex]

[tex]f'(x) = \frac{2}{\sqrt{x}}-\frac{1}{2}[/tex]
“I love the man that can smile in trouble, that can gather strength from distress, and grow brave by reflection.” - Thomas Paine
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Du misbruker likhetstegnet $=$ når du fører det på førstnevnte måte.
Bananiel skrev:[tex]f'(x)=4\sqrt{x}-\frac{1}{2}x[/tex]
Tilsvarende fortsetter du med

[tex]4\sqrt{x}-\frac{1}{2}x = \frac{2}{\sqrt{x}}-\frac{1}{2}[/tex]

som også er usant.

$=$ brukes når det som står til venstre og det som står til høyre er akkurat det samme.

Her sier du jo at $f'(x) = f(x)$ og det er jo en usannhet.

Den andre måten du skriver ser bedre ut. Bare pass på at du inkluderer utregning ;)
Bilde
Bananiel
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 01/02-2017 17:36
Sted: Bananistan

Aleks855 skrev:Du misbruker likhetstegnet $=$ når du fører det på førstnevnte måte.
Bananiel skrev:[tex]f'(x)=4\sqrt{x}-\frac{1}{2}x[/tex]
Tilsvarende fortsetter du med

[tex]4\sqrt{x}-\frac{1}{2}x = \frac{2}{\sqrt{x}}-\frac{1}{2}[/tex]

som også er usant.

$=$ brukes når det som står til venstre og det som står til høyre er akkurat det samme.

Her sier du jo at $f'(x) = f(x)$ og det er jo en usannhet.

Den andre måten du skriver ser bedre ut. Bare pass på at du inkluderer utregning ;)
Nettopp! Var akkurat det jeg var ute etter også :) Takk for oppsummeringen
“I love the man that can smile in trouble, that can gather strength from distress, and grow brave by reflection.” - Thomas Paine
Svar