tegning av graf for hånd

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Gjest

hei

når jeg skal tegne en trignometrisk funksjon har jeg alltid problemer med å sette "riktig" avstand mellom x-aksen

dette gjør at grafene mine blir veldig langt strukket ut, og det ser ut som jeg ikke har tegnt riktig graf,

har noen av dere tips på hvordan/hva som er lurt når man sette avstand pi/2, pi/8 osv på x-aksen?
Gjest

Når er f.eks. sinus på sitt maksimum og minimum? $sin\left(\frac{\pi}{2}\right)$ og $sin\left(\frac{3\pi}{2}\right)$. Hvis du har et lengre uttrykk f.eks. $2+5sin(x)$ setter du $sin(x) = 1$ eller $sin(x)=-1$ og regner ut hva maks y-verdi og min y-verdi må være nå.
$2+5\cdot1 = 7$ og $2+5\cdot(-1) = -3$. Nå kan du enkelt sette grensene på y-aksen.
For å finne maks x-verdi og min x-verdi må du se inni parentesen. Hva gjør at sin(noe) maksimeres eller minimeres? Det er hvis noe=$\frac{\pi}{2}, \frac{5\pi}{2}$ osv. eller $\frac{3\pi}{2}, \frac{7\pi}{2}$ osv. F.eks. hvis du har $sin(3x)$ da må $x=\frac{\pi}{6}$ eller $\frac{\pi}{2}$ slik at $sin\left(3\cdot \frac{\pi}{6}\right) = sin\left(\frac{\pi}{2}\right) = 1$ eller $sin\left(3 \cdot \frac{\pi}{2}\right) = sin\left(\frac{3\pi}{2}\right) = -1$
Ofte får du oppgitt et definisjonsområde som du kan arbeide med.
Svar