Romkoordinater

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
marie91
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 23/04-2017 11:14

Hei!
Kan noen hjelpe meg løsningen/utregningen av en oppgave der man skal finne koordinater?
"Figuren viser et rett prisme der
AB= 4
AD= 5
AE= 6
Prismet er plassert i et koordinatsystem med origo i x-aksen langs AB, y-aksen langs AD og z-aksen langs AE.
a) Finn koordinatene til punktene B, H og G. FASIT:B=(0, 4, 4) H = (0,4,4) G = (4, 4, 4)
b) Punktet S ligger like langt ifra alle de åtte hjørnene i prismet. Finn koordinatene til S. FASIT: S= (2, 2, 2)
Vedlegg
romkoordinater.jpg
romkoordinater.jpg (3.14 MiB) Vist 1532 ganger
Ant

Jeg tror du ser på feil fasit.
marie91
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 23/04-2017 11:14

Ant skrev:Jeg tror du ser på feil fasit.
Ja :oops:

a)
B(4,0,0)
H(0,5,6)
G(4,5,6)

b)
S(2,5/2,3)

Vet du hvordan jeg løser oppgaven?
Ant

Her er det i prinsipp bare å skrive ned punktene.

Det du har her er et kartesisk Koordinatsystem med tre akser som er vinkelrett mot vær andre. Du har aksene x y og z. En punkt i Koordinatsystemet betegnes
(x,y,z).

For å finne punkt B i prisme, så følger du x aksen fra origo som er punkt A til punkt B. AB = 4. Nå er du i punkt som ligger bare på x aksen.
Det betyr at y = z = 0 og x = 4 Dvs,

B(4,0,0)

For å finne punkt H som ligger i planet yz der x = 0, er det bare å følge y aksen fra punkt A til punkt D. AD = 5, dvs y = 5. Nå følger du z aksen fra punkt A til punkt E. AE = 6, dvs z = 6. Da får vi at,

H(0,5,6)

Jeg håper du forstår hvordan jeg tenker.
Svar