Forskjellen mellom nCr og nPr?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Bananiel
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 01/02-2017 17:36
Sted: Bananistan

(Tar utgangspunkt i http://matematikk.net/matteprat/viewtopic.php?t=15307).

Jeg forstår at nPr tar hensyn til hvilken rekkefølge sannsynligheten skal regnes ut ifra. Men, jeg er fortsatt usikker på hvordan jeg skal vite hva jeg skal bruke til forskjellige oppgaver.

Baserer cPr bare seg på bare uordnede utvalg? Si vi har en oppgave om å finne sannsynligheten for hvordan gutter og jenter trekkes ut til en begivenhet. Dermed lurer man på hva som
er sannsynligheten for at det blir [tex]X[/tex] antall gutter og [tex]X[/tex] antall jenter ut fra tall man har blitt oppgitt. Kontra nPr som baserer seg på hva slags type roller jentene og guttene ville hatt?

Isåfall, vil da nPr være fakultet [tex]= k \cdot (k-1) \cdot (k-2) \cdot ... \cdot (k-n+1)[/tex],og cPr være [tex]= \frac{n \cdot (n-1) \cdot ... \cdot (n-k+1)}{k!}[/tex]

Sett fra annen vinkel:

nPr vil være relatert til: Hvis det finnes 5 forskjellige roller for et skuespill med 30 elever, finnes det da [tex]30^{5}[/tex] muligheter. Eller om det hadde finnes 30 forskjellige roller, ville det vært [tex]30![/tex] muligheter.

nCr vil være relatert til: Hvis vi har et forsøk hvor vi ønsker å finne sannsynligheten for at 5 elever av totalt 30 elever får 5 roller, så bruker vi [tex]nCr(30, 5)[/tex] for å finne mulighetene?

Tar jeg dette riktig?
“I love the man that can smile in trouble, that can gather strength from distress, and grow brave by reflection.” - Thomas Paine
Svar