Finne nullpunktert til fjerdegradsfunksjon uten hjelpemidler

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Bananiel
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 01/02-2017 17:36
Sted: Bananistan

Denne oppgaven er fra R1 2015 høst eksamen del 1, oppgave 5.

Funksjonen [tex]f[/tex] er gitt ved:

[tex]f(x)=-x^{4}+4x^{3}, x\in <-2, 4>[/tex]

a) Bestem eventuelle nullpunkter til [tex]f[/tex].

Ser ikke helt hvordan jeg skal gå løs på en oppgave som dette uten noe form for hjelpemidler, da det er en fjerdegradsfunksjon. Det ville jo tatt kjempe mye tid å finne nullpunktene med lineære faktorer for hånd?
“I love the man that can smile in trouble, that can gather strength from distress, and grow brave by reflection.” - Thomas Paine
Gjest

$f(x) = -x^4+4x^3$
$f(x) = x^3(4-x)$ :wink:
Bananiel
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 01/02-2017 17:36
Sted: Bananistan

Gjest skrev:$f(x) = x^3(4-x)$ :wink:
Fremgangsmåte? Er selv usikker på om det jeg er som overkompliserer dette for meg selv, men ser ikke helt hvordan du kommer frem til dette.
“I love the man that can smile in trouble, that can gather strength from distress, and grow brave by reflection.” - Thomas Paine
Gjest

Du faktoriserer uttrykket. Prøv å gange ut parentesen og se hva du får.
Bananiel
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 01/02-2017 17:36
Sted: Bananistan

Gjest skrev:Du faktoriserer uttrykket. Prøv å gange ut parentesen og se hva du får.
Aha, tusen takk :) Var innstilt på at jeg skulle finne nullpunktene ved å se hva det var delelig på. Hvordan går jeg fremover ved å finne nullpunktet i Origo?
“I love the man that can smile in trouble, that can gather strength from distress, and grow brave by reflection.” - Thomas Paine
Gjest

Du finner en x-verdi som er 0 eller 4 (men denne er utenfor definisjonsområdet). For å finne tilhørende y-verdi må du putte denne x-verdien inn i funksjonsuttrykket. Da finner du f(0)=0 og punktet (0,0)
Bananiel
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 01/02-2017 17:36
Sted: Bananistan

Gjest skrev:Du finner en x-verdi som er 0 eller 4 (men denne er utenfor definisjonsområdet). For å finne tilhørende y-verdi må du putte denne x-verdien inn i funksjonsuttrykket. Da finner du f(0)=0 og punktet (0,0)
Tusen takk :)
“I love the man that can smile in trouble, that can gather strength from distress, and grow brave by reflection.” - Thomas Paine
Svar