R1 eksamen våren 2016, oppg. 3

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Markus
Fermat
Fermat
Innlegg: 767
Registrert: 20/09-2016 13:48
Sted: NTNU

Jeg forstår at [tex]2x(1-x)e^{1-x^2}[/tex], kan se litt komplisert ut til å starte med, sammenlignet med polynomer som er faktorisert opp i lineære faktorer, likt det eksempelet du beskriver.

Det handler egentlig bare om å se at uttrykket [tex]2x(1-x^2)e^{1-x^2}[/tex], er tre faktorer [tex]a, b[/tex] og [tex]c[/tex] multiplisert med hverandre. Som jeg forklarte tidligere vil man finne ut for hvilke verdier av [tex]x, f'(x) = 0[/tex].

Vi må med andre ord finne ut når [tex]a * b * c = 0[/tex]. Som du sikkert vet selv, vil dette uttrykket stemme når en av faktorene tilsvarer null. Vi ser her at [tex]a = 2x[/tex], [tex]b = 1-x^2[/tex] og [tex]c = e^{1-x^2}[/tex].

For å finne nullpunktene er setter man bare faktorene lik null, og ser om man finner en løsning med reelle tall.

[tex]a = 0[/tex]
[tex]2x = 0[/tex]
[tex]x = 0[/tex]

[tex]b = 0[/tex]
[tex]1-x^2 = 0[/tex]
[tex]x = \pm{1}[/tex]

[tex]c = 0[/tex]
[tex]e^{1-x^2} = 0[/tex]
Da [tex]e^x[/tex] ikke har noen verdier for x, der [tex]e^x = 0[/tex], vil heller ikke uttrykket for faktoren c ha noen verdier lik null.

Vi har nå nullpunktene [tex]x_{0} = 0, x_{1} = 1, x_{2} = -1[/tex].

Deretter kan vi bruke fortegnsskjema for å finne monotoniegenskapene til f, altså fortegnet på stigningstallet til tangenten i et bestemt punkt. I motsetning til Fysikkmann97, vil jeg ha med [tex]e^{1-x^2}[/tex] i fortegnsskjema mitt, da det fortsatt er en faktor av [tex]f'(x)[/tex], selv om den ikke gir et nullpunkt. Det er viktig å bemerke seg at om en tar med denne i fortegnsskjema eller ikke, kommer svaret til å bli det samme da dette uttrykket alltid har positivt fortegn. Ser ved fortegnsskjema hvor toppunkt og bunnpunkt er (se vedlegg for fortegnsskjema).
Vedlegg
fortegnslinje.png
fortegnslinje.png (597.65 kiB) Vist 2172 ganger
Sist redigert av Markus den 14/05-2017 22:46, redigert 1 gang totalt.
Eclipse
Cantor
Cantor
Innlegg: 138
Registrert: 19/01-2014 20:00

Kay skrev:
Fysikkmann97 skrev:$e^{kx}$ hvor k er et reelt tall, er positiv for alle x. Derfor kan denne strykes da det ikke endrer noe i et fortegnsskjema.

Da står du igjen med $2x(1-x^2) = 2x(1+x)(1-x)$. Da har du tre nullpunkt til den deriverte, altså $x_1 = 0$, $x_2 = -1$ og $x_3 = 1$

Sett faktorene inn i et fortegnsskjema, og sjekk for eventuelle ekstremalpunkt.

Du mener vel [tex]2x(1-x^2)=-2x(1+x)(1-x)[/tex]?
Uenig. Fra tredje kvadratsetning har vi jo at [tex](1-x^2)=(1+x)(1-x)[/tex]
[tex]2x(1-x^2)[/tex] må derfor være [tex]2x(1+x)(1-x)[/tex]
Kay
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 13/06-2016 19:23
Sted: Gløshaugen

Eclipse skrev:
Kay skrev:
Fysikkmann97 skrev:$e^{kx}$ hvor k er et reelt tall, er positiv for alle x. Derfor kan denne strykes da det ikke endrer noe i et fortegnsskjema.

Da står du igjen med $2x(1-x^2) = 2x(1+x)(1-x)$. Da har du tre nullpunkt til den deriverte, altså $x_1 = 0$, $x_2 = -1$ og $x_3 = 1$

Sett faktorene inn i et fortegnsskjema, og sjekk for eventuelle ekstremalpunkt.

Du mener vel [tex]2x(1-x^2)=-2x(1+x)(1-x)[/tex]?
Uenig. Fra tredje kvadratsetning har vi jo at [tex](1-x^2)=(1+x)(1-x)[/tex]
[tex]2x(1-x^2)[/tex] må derfor være [tex]2x(1+x)(1-x)[/tex]
Det var sinnsykt teit av meg å anta det, var det jeg tenkte i utgangspunktet, så kjørte jeg deg inn i wolfram fordi jeg ikke trodde mine egne øyne, [tex]-2x(x+1)(x-1)[/tex] var det jeg leste, så må ha feillest det som [tex]-2x(1-x)(1+x)[/tex] må visst være sliten :lol:
Bananiel
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 01/02-2017 17:36
Sted: Bananistan

mattemarkus skrev:Jeg forstår at [tex]2x(1-x)e^{1-x^2}[/tex], kan se litt komplisert ut til å starte med, sammenlignet med polynomer som er faktorisert opp i lineære faktorer, likt det eksempelet du beskriver.

Det handler egentlig bare om å se at uttrykket [tex]2x(1-x^2)e^{1-x^2}[/tex], er tre faktorer [tex]a, b[/tex] og [tex]c[/tex] multiplisert med hverandre. Som jeg forklarte tidligere vil man finne ut for hvilke verdier av [tex]x, f'(x) = 0[/tex].

Vi må med andre ord finne ut når [tex]a * b * c = 0[/tex]. Som du sikkert vet selv, vil dette uttrykket stemme når en av faktorene tilsvarer null. Vi ser her at [tex]a = 2x[/tex], [tex]b = 1-x^2[/tex] og [tex]c = e^{1-x^2}[/tex].

For å finne nullpunktene er setter man bare faktorene lik null, og ser om man finner en løsning med reelle tall.

[tex]a = 0[/tex]
[tex]2x = 0[/tex]
[tex]x = 0[/tex]

[tex]b = 0[/tex]
[tex]1-x^2 = 0[/tex]
[tex]x = \pm{1}[/tex]

[tex]c = 0[/tex]
[tex]e^{1-x^2} = 0[/tex]
Da [tex]e^x[/tex] ikke har noen verdier for x, der [tex]e^x = 0[/tex], vil heller ikke uttrykket for faktoren c ha noen verdier lik null.

Vi har nå nullpunktene [tex]x_{0} = 0, x_{1} = 1, x_{-1} = 0[/tex].

Deretter kan vi bruke fortegnsskjema for å finne monotoniegenskapene til f, altså fortegnet på stigningstallet til tangenten i et bestemt punkt. I motsetning til Fysikkmann97, vil jeg ha med [tex]e^{1-x^2}[/tex] i fortegnsskjema mitt, da det fortsatt er en faktor av [tex]f'(x)[/tex], selv om den ikke gir et nullpunkt. Det er viktig å bemerke seg at om en tar med denne i fortegnsskjema eller ikke, kommer svaret til å bli det samme da dette uttrykket alltid har positivt fortegn. Ser ved fortegnsskjema hvor toppunkt og bunnpunkt er (se vedlegg for fortegnsskjema).

Tusen takk Markus!! Dette var strålende gjennomgang :D
“I love the man that can smile in trouble, that can gather strength from distress, and grow brave by reflection.” - Thomas Paine
Markus
Fermat
Fermat
Innlegg: 767
Registrert: 20/09-2016 13:48
Sted: NTNU

Bananiel skrev:
mattemarkus skrev:
[+] Skjult tekst
Jeg forstår at [tex]2x(1-x)e^{1-x^2}[/tex], kan se litt komplisert ut til å starte med, sammenlignet med polynomer som er faktorisert opp i lineære faktorer, likt det eksempelet du beskriver.

Det handler egentlig bare om å se at uttrykket [tex]2x(1-x^2)e^{1-x^2}[/tex], er tre faktorer [tex]a, b[/tex] og [tex]c[/tex] multiplisert med hverandre. Som jeg forklarte tidligere vil man finne ut for hvilke verdier av [tex]x, f'(x) = 0[/tex].

Vi må med andre ord finne ut når [tex]a * b * c = 0[/tex]. Som du sikkert vet selv, vil dette uttrykket stemme når en av faktorene tilsvarer null. Vi ser her at [tex]a = 2x[/tex], [tex]b = 1-x^2[/tex] og [tex]c = e^{1-x^2}[/tex].

For å finne nullpunktene er setter man bare faktorene lik null, og ser om man finner en løsning med reelle tall.

[tex]a = 0[/tex]
[tex]2x = 0[/tex]
[tex]x = 0[/tex]

[tex]b = 0[/tex]
[tex]1-x^2 = 0[/tex]
[tex]x = \pm{1}[/tex]

[tex]c = 0[/tex]
[tex]e^{1-x^2} = 0[/tex]
Da [tex]e^x[/tex] ikke har noen verdier for x, der [tex]e^x = 0[/tex], vil heller ikke uttrykket for faktoren c ha noen verdier lik null.

Vi har nå nullpunktene [tex]x_{0} = 0, x_{1} = 1, x_{-1} = 0[/tex].

Deretter kan vi bruke fortegnsskjema for å finne monotoniegenskapene til f, altså fortegnet på stigningstallet til tangenten i et bestemt punkt. I motsetning til Fysikkmann97, vil jeg ha med [tex]e^{1-x^2}[/tex] i fortegnsskjema mitt, da det fortsatt er en faktor av [tex]f'(x)[/tex], selv om den ikke gir et nullpunkt. Det er viktig å bemerke seg at om en tar med denne i fortegnsskjema eller ikke, kommer svaret til å bli det samme da dette uttrykket alltid har positivt fortegn. Ser ved fortegnsskjema hvor toppunkt og bunnpunkt er (se vedlegg for fortegnsskjema).


Tusen takk Markus!! Dette var strålende gjennomgang :D
Det var da så lite! Det er slik vi blir bedre i matte - av å hjelpe hverandre. Jeg ser imidlertid en liten feil i det jeg skrev. Jeg skrev at vi har nullpunktene [tex]x_{0} = 0, x_{1} = 1, x_{-1} = 0[/tex]. Dette skal selvfølgelig være [tex]x_{0} = 0, x_{1} = 1, x_{2} = -1[/tex]. Dette er dog kun en skriveleif, ser man i fortegnsskjema så er alle verdier korrekte.
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Kay skrev:
Fysikkmann97 skrev:$e^{kx}$ hvor k er et reelt tall, er positiv for alle x. Derfor kan denne strykes da det ikke endrer noe i et fortegnsskjema.

Da står du igjen med $2x(1-x^2) = 2x(1+x)(1-x)$. Da har du tre nullpunkt til den deriverte, altså $x_1 = 0$, $x_2 = -1$ og $x_3 = 1$

Sett faktorene inn i et fortegnsskjema, og sjekk for eventuelle ekstremalpunkt.

Du mener vel [tex]2x(1-x^2)=-2x(1+x)(1-x)[/tex]?
Nei, hvor kommer minustegnet fra?
Svar