Når trenger man passer på en oppgave?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Bananiel
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 01/02-2017 17:36
Sted: Bananistan

Når man skal konstruere noe fra en oppgave, trenger man passer til denne oppgaven? Eller trenger man noe annet som gradskive?

F.eks.:

Bilde
(Oppgave tatt fra Eksamen R1 H2015 Del 1, oppgave 8)
“I love the man that can smile in trouble, that can gather strength from distress, and grow brave by reflection.” - Thomas Paine
mshadows

Ved konstruksjon skal passer alltid brukes, men du kan bruke linjal til å finne avstandene du setter av på passeren
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Passer og linjal her ja.

Tegn linja AB med bare linjal.

Bruk passer til å lage en sirkel med radius 7cm med sentrum i B.

Bruk passer til å lage en sirkel med radius 11cm med sentrum i A.

Du kommer sikkert til å se hvor det går derfra.
Bilde
Bananiel
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 01/02-2017 17:36
Sted: Bananistan

Tusen takk :)
“I love the man that can smile in trouble, that can gather strength from distress, and grow brave by reflection.” - Thomas Paine
Bananiel
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 01/02-2017 17:36
Sted: Bananistan

Må man bruke blyant når man skal konstruere, eller er det greit med penn?
“I love the man that can smile in trouble, that can gather strength from distress, and grow brave by reflection.” - Thomas Paine
Kay
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 13/06-2016 19:23
Sted: Gløshaugen

Bananiel skrev:Må man bruke blyant når man skal konstruere, eller er det greit med penn?

Går pent an å bruke penn på konstruksjoner, men blyant er jo anbefalt i tilfelle du skulle gjøre en tabbe her eller der, dessuten er jo passeren blybasert uansett.
Bananiel
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 01/02-2017 17:36
Sted: Bananistan

Tusen takk Kay! :)
“I love the man that can smile in trouble, that can gather strength from distress, and grow brave by reflection.” - Thomas Paine
Markus
Fermat
Fermat
Innlegg: 767
Registrert: 20/09-2016 13:48
Sted: NTNU

Kay skrev:
Bananiel skrev:Må man bruke blyant når man skal konstruere, eller er det greit med penn?

Går pent an å bruke penn på konstruksjoner, men blyant er jo anbefalt i tilfelle du skulle gjøre en tabbe her eller der, dessuten er jo passeren blybasert uansett.
Læreren jeg har i R1 sier at man alltid skal bruke blyant på konstruksjonsoppgaver. Mulig det er forskjellig praksis fra skole til skole, men på eksamen er det sikkert klare retningslinjer for dette?
Bananiel
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 01/02-2017 17:36
Sted: Bananistan

mattemarkus skrev:
Kay skrev:
Bananiel skrev:Må man bruke blyant når man skal konstruere, eller er det greit med penn?

Går pent an å bruke penn på konstruksjoner, men blyant er jo anbefalt i tilfelle du skulle gjøre en tabbe her eller der, dessuten er jo passeren blybasert uansett.
Læreren jeg har i R1 sier at man alltid skal bruke blyant på konstruksjonsoppgaver. Mulig det er forskjellig praksis fra skole til skole, men på eksamen er det sikkert klare retningslinjer for dette?

Ja, synes også jeg har hørt at det er blyant som skal føres på konstruksjonsoppgaver. Men, jeg får gjerne litt mikset innspill når jeg spør om det ellers. Satser på at jeg bare kjører med blyant på eksamen (R1) som er om 2 dager :)
“I love the man that can smile in trouble, that can gather strength from distress, and grow brave by reflection.” - Thomas Paine
Svar