CAS 1T

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Starling

Hei,
jeg tar opp matte 1T og CAS er veldig nytt for meg.

Det kommer jo nye oppdateringer av CAS i ett sett, så samtlige av videoene på youtube er noe utdatert.

Spørsmål:
Hvis man skal faktorisere et annengrads-utrykk med CAS, hva er mest matematisk korrekt?

Jeg har hørt at man bør unngå verktøyslinjen, og at sensor liker bedre kommandoene man skriver inn, feks Faktoriser []. Men jeg var ikke helt fan av svaret man fikk ut :?:

Bilde
Gjest

Alternativ 2 er mest matematisk korrekt for din sensor. Trust me, I know it! :wink:
Starling

Jeg sitter fast igjen.

Jeg gjør oppgave med tangens, og bruker "sett inn" funksjonen i CAS. Casen er at jeg skal sette inn 27.5° for vinkel A. I geogebra-bibelen min står det at man får "°" med kommandoen ctrl+O (mac). Men det fungerer ikke.

Bilde

Jeg prøver også å klikke på tastaturet (bildet), men da hopper den ut av sett-inn funksjonen :evil:

Takker for svar!
Bananiel
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 01/02-2017 17:36
Sted: Bananistan

Sett det det inn i vanlig kalkulator fremfor Geogebra? Når jeg ser på panelet du får opp på Geogebra ser det mer forvirrende ut enn å bare skrive det i en vanlig kalkulator.

[tex]Tan(A) = \frac{A}{B} = Tan^{-1}(AB)[/tex]

[tex]Tan(v) = \frac{Sin v}{Cos v}[/tex]


Her er det bare et eksempel med vanlig MS kalkulator:

[tex]6[/tex]cm på [tex]Sin[/tex] og [tex]10[/tex]cm på [tex]Cos[/tex]

Bilde

Bilde
“I love the man that can smile in trouble, that can gather strength from distress, and grow brave by reflection.” - Thomas Paine
Aftermath
Cayley
Cayley
Innlegg: 77
Registrert: 23/05-2016 23:12
Sted: Trondheim

Vet ingenting om hvordan Geogebra fungerer på Mac, men du kan jo alltids gange svarene du får oppgitt i radianer med [tex]\frac{180^{\circ}}{\pi}[/tex] :wink:
Svar