Konstruering av sirkel

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Bananiel
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 01/02-2017 17:36
Sted: Bananistan

R1 eksamen vår 2016, del 1 oppgave 7:

Bilde

Bilde

Bilde

Hvorfor sier fasiten at [tex](-p, q) = (-2, -8)[/tex]? Skjønner ikke helt hvordan jeg skal vite at dette er punkt som skal brukes slik
“I love the man that can smile in trouble, that can gather strength from distress, and grow brave by reflection.” - Thomas Paine
Aftermath
Cayley
Cayley
Innlegg: 77
Registrert: 23/05-2016 23:12
Sted: Trondheim

(-p,q)=(2,-8), vel?

Virker som de først vil få frem at dette er en fremgangsmåte som vil fungere på et hvilket som helst andregradsuttrykk, deretter ber de deg løse for akkurat det uttrykket, dermed må du bruke punktet (2,-8).
Bananiel
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 01/02-2017 17:36
Sted: Bananistan

Aftermath skrev:fremgangsmåte som vil fungere på et hvilket som helst andregradsuttrykk
Takk :) Har en tendens til å legge meg opp i småting, så jeg trenger bare en ekstra forklaring i blant
“I love the man that can smile in trouble, that can gather strength from distress, and grow brave by reflection.” - Thomas Paine
Svar