For oss som kom opp i r2 !

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

vis-at
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 06/05-2017 01:41

Hei, tenkte vi kunne lage en tråd for oss som kom opp i matte R2


Flere som ble trukket opp i faget? Hva syns dere?
Ant

Jeg sier bare gratulerer :D
vis-at
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 06/05-2017 01:41

:cry: :cry:
TFZ

Heisann! Jeg ble vel ikke trukket, men jeg tar R2 som privatist og har lest på egenhånd :) Henger nok litt etter min originale plan, men skal fortsette å jobbe som en gal nå frem til eksamen den 22. Hvordan er det med deg, føler du deg godt forberedt?
vis-at
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 06/05-2017 01:41

Lykke til med eksamen! :) Jeg er ferdig med pensum, og føler den sitter godt. :D Nå jobber jeg bare med oppgaver etter oppgaver. Funnet ut at jeg er litt dårligere på del 1 enn del 2 :/ så nå trener jeg på å jobbe raskt med del 1 så jeg får tid til å se gjennom svarene før tia er ute.
marsan

Hvordan er øvingsstrategiene deres?
Jeg kommer meg som regel gjennom oppgaver kapittel for kapittel, og gjør deretter eksamener, men føler dette er et utrolig slit, noen tips? :shock:
Bananiel
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 01/02-2017 17:36
Sted: Bananistan

marsan skrev:Hvordan er øvingsstrategiene deres?
Jeg kommer meg som regel gjennom oppgaver kapittel for kapittel, og gjør deretter eksamener, men føler dette er et utrolig slit, noen tips? :shock:
Jeg har R1 i morgen. Noen av mine øvingsstrategier er å først øve på tidligere eksamener, men også skrive ned en "matte bibel", eksempel:
[+] Skjult tekst
Bilde
“I love the man that can smile in trouble, that can gather strength from distress, and grow brave by reflection.” - Thomas Paine
Skanin
Cayley
Cayley
Innlegg: 92
Registrert: 02/03-2015 17:02
Sted: Trondheim

marsan skrev:Hvordan er øvingsstrategiene deres?
Jeg kommer meg som regel gjennom oppgaver kapittel for kapittel, og gjør deretter eksamener, men føler dette er et utrolig slit, noen tips? :shock:
Jeg kom også opp i R2, sjeleglad :D
Jeg øver mest på eksamensoppgaver, er det noe jeg står fast ved, går jeg til boka og løser oppgaver om det temaet der.
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Samme her :)
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
CmH

Hei!

Er også trukket opp til eksamen. Fikk beskjed av skolen at vi skulle helst skrive med penn. Noen som vet hva som skjer hvis vi bruker blyant?
marsan

Bananiel skrev:
marsan skrev:Hvordan er øvingsstrategiene deres?
Jeg kommer meg som regel gjennom oppgaver kapittel for kapittel, og gjør deretter eksamener, men føler dette er et utrolig slit, noen tips? :shock:
Jeg har R1 i morgen. Noen av mine øvingsstrategier er å først øve på tidligere eksamener, men også skrive ned en "matte bibel", eksempel:
[+] Skjult tekst
Bilde

Okei, tusen takk! Skal prøve denne i kveld/natt :P Lykke til på eksamen imorgen!
nesten 6er

Noen som fikk til hele oppgave 7? Den med den geometriske rekka? Er litt usikker på b) og d) oppgaven der. Skjønte ikke helt hva de ville frem til. Gjerne svar hva dere fikk til svar :D
Gjest

nesten 6er skrev:Noen som fikk til hele oppgave 7? Den med den geometriske rekka? Er litt usikker på b) og d) oppgaven der. Skjønte ikke helt hva de ville frem til. Gjerne svar hva dere fikk til svar :D
Ganske sikker på at svaret på d) er r <1/2, -->>

b) husker jeg ikke..
TFZ

Ikke sikker på om jeg har rett, men jeg kan nå skrive det jeg fikk for oppgave 7 :)

a) Ser at konstantleddet k = lnx, og k må vœre mellom -1 og 1, slik at e^-1 < x < e^1.


b) Når rekken konvergerer kan summen S(x) skrives som a1 / 1 - k. Her blir det da: S(x) = 1 / (1 - ln(x))


c) Vi løser for S(x) = 3 3 = 1 / (1 - ln(x) (1 - ln(x)) = 1/3 ln(x) = 2/3 x = e^(2/3)


d) r = 1 / (1-ln(x)) (1-ln(x)) = 1/r ln(x) = 1 - 1/r -1 < ln(x) < 1 -1 < 1-1/r < 1

-2 < -1/r < 0 2r > 1 r > 1/2 slik at L: r er inneholdt i <1/2, -> >


Som sagt - er ikke sikker på at dette er riktig, men det er nå det jeg har svart i hvert fall :)
TFZ

Ser at utregningene smeltet litt sammen når det ble postet, til tross for mange mellomrom i innlegget :roll: Håper det er noenlunde leselig likevel.
Svar