hjelp til eksamensoppgave S1

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
lysbringer
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 10/01-2016 21:22

Hei. Jeg hadde eksamen ifjor, men får ennå ikke til å løse oppgave 8a del 1. Noen som kunne prøvd seg på den? Eller evt. gitt meg jeg fremgangsmåte til hvordan en skal løse slike oppgaver?

Bilde
Aftermath
Cayley
Cayley
Innlegg: 77
Registrert: 23/05-2016 23:12
Sted: Trondheim

lysbringer skrev:Hei. Jeg hadde eksamen ifjor, men får ennå ikke til å løse oppgave 8a del 1. Noen som kunne prøvd seg på den? Eller evt. gitt meg jeg fremgangsmåte til hvordan en skal løse slike oppgaver?

Bilde
Jeg tenker det blir lettere for deg om du omrokkerer på ulikhetene, slik at du får y alene på den ene siden. Da ser du 3 funksjoner du antagelig klarer å tegne opp i et koordinatsystem. Du kan late som om det er et likhetstegn der, og så bare tenke etterpå at ulikheten forteller deg hvilken side av likheten det avgrensede arealet befinner seg på. For b oppgaven tegner du bare den siste funksjonen og ser om den krysser arealet fra oppgave a. Lykke til!
lysbringer
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 10/01-2016 21:22

Aftermath skrev:
lysbringer skrev:Hei. Jeg hadde eksamen ifjor, men får ennå ikke til å løse oppgave 8a del 1. Noen som kunne prøvd seg på den? Eller evt. gitt meg jeg fremgangsmåte til hvordan en skal løse slike oppgaver?

Bilde
Jeg tenker det blir lettere for deg om du omrokkerer på ulikhetene, slik at du får y alene på den ene siden. Da ser du 3 funksjoner du antagelig klarer å tegne opp i et koordinatsystem. Du kan late som om det er et likhetstegn der, og så bare tenke etterpå at ulikheten forteller deg hvilken side av likheten det avgrensede arealet befinner seg på. For b oppgaven tegner du bare den siste funksjonen og ser om den krysser arealet fra oppgave a. Lykke til!
Hei og takk! Jeg skjønner det, har gjort det også, men når jeg setter y alene på den ene siden får jeg delt på 5 på den andre siden. Hvordan kan jeg tegne x/5?
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

y(x) = x/5 - 3

y(0) = -3
y(5) = 5/5 - 3 = -2
...
Svar