S1 sannsynlighetsoppgave

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
lysbringer
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 10/01-2016 21:22

Hei. Kunne noen hjulpet meg med denne oppgaven?
Jeg fikk til a= 10^5.
Men jeg skjønner ikke helt b, tenkte først 10P5, men er ikke det feil?

Bilde
gulsolo

Første tall kan ha 10 mulige siffer, det andre 9 siden det ikke kan være det samme som forrige, det tredje 9, igjen siden det ikke kan være det samme som det forrige. Det fjerde 9, og det femte 9. Det blir 10 * 9^4
lysbringer
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 10/01-2016 21:22

gulsolo skrev:Første tall kan ha 10 mulige siffer, det andre 9 siden det ikke kan være det samme som forrige, det tredje 9, igjen siden det ikke kan være det samme som det forrige. Det fjerde 9, og det femte 9. Det blir 10 * 9^4
Jeg skjønner at du setter 10*9, men jeg skjønner ikke hvorfor du setter 9 på de tre siste.
gulsolo

lysbringer skrev:
gulsolo skrev:Første tall kan ha 10 mulige siffer, det andre 9 siden det ikke kan være det samme som forrige, det tredje 9, igjen siden det ikke kan være det samme som det forrige. Det fjerde 9, og det femte 9. Det blir 10 * 9^4
Jeg skjønner at du setter 10*9, men jeg skjønner ikke hvorfor du setter 9 på de tre siste.
Dette er alltid lettere dersom du visualiserer med tall. Den første verdien kan ha 10 forskjellige siffer, der er alt lov. Den andre kan ikke ha samme siffer som den første, der fjerner du en av mulighetene. Så der kan du bare ha 9 siffer. På den tredje kan du ikke ha samme siffer som på den andre, men du kan ha samme siffer som på den første, ergo er det 9 mulige siffer her. Den fjerde; du kan ikke ha samme siffer som den som kommer før, altså 9 siffer, og det samme gjelder for den femte altså 9.

Du må rett og slett bare se hvor mange siffer du kan ha på hvert enkelt sted uten at det blir konflikt. Visst du syns det ble vanskelig å forstå så ta et konkret eksempel med tall. På den første kan du ha tallet 2, da kan du igjen ha alle andre tall mellom 0 og 9 som neste tall, unntatt 2. Bare å tenkte sånn videre om det hjelper
lysbringer
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 10/01-2016 21:22

gulsolo skrev:
lysbringer skrev:
gulsolo skrev:Første tall kan ha 10 mulige siffer, det andre 9 siden det ikke kan være det samme som forrige, det tredje 9, igjen siden det ikke kan være det samme som det forrige. Det fjerde 9, og det femte 9. Det blir 10 * 9^4
Jeg skjønner at du setter 10*9, men jeg skjønner ikke hvorfor du setter 9 på de tre siste.
Dette er alltid lettere dersom du visualiserer med tall. Den første verdien kan ha 10 forskjellige siffer, der er alt lov. Den andre kan ikke ha samme siffer som den første, der fjerner du en av mulighetene. Så der kan du bare ha 9 siffer. På den tredje kan du ikke ha samme siffer som på den andre, men du kan ha samme siffer som på den første, ergo er det 9 mulige siffer her. Den fjerde; du kan ikke ha samme siffer som den som kommer før, altså 9 siffer, og det samme gjelder for den femte altså 9.

Du må rett og slett bare se hvor mange siffer du kan ha på hvert enkelt sted uten at det blir konflikt. Visst du syns det ble vanskelig å forstå så ta et konkret eksempel med tall. På den første kan du ha tallet 2, da kan du igjen ha alle andre tall mellom 0 og 9 som neste tall, unntatt 2. Bare å tenkte sånn videre om det hjelper
Oi, takk for en forklaring! Jeg forstod det endelig :)
lysbringer
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 10/01-2016 21:22

Kunne du ha hjulpet meg med denne oppgaven fra s1 eksamen høst 2016?
Jeg skjønte a= 6!=720.
Men er svaret på b dette: 2/6*1/5?

Bilde
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Det er 2/6 sjanse for at lars får plass på rad 9, og etter det så er det 1/5 sjanse for at line får det. Det samme gjelder også motsatt. Da blir sannsynligheten $2 * \frac 26 * \frac 15 = \frac {2}{15}$
lysbringer
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 10/01-2016 21:22

Fysikkmann97 skrev:Det er 2/6 sjanse for at lars får plass på rad 9, og etter det så er det 1/5 sjanse for at line får det. Det samme gjelder også motsatt. Da blir sannsynligheten $2 * \frac 26 * \frac 15 = \frac {2}{15}$
Hmm, jeg skjønner ikke helt hvorfor du ganger med 2? Og hva er det du mener med motsatt?
Aftermath
Cayley
Cayley
Innlegg: 77
Registrert: 23/05-2016 23:12
Sted: Trondheim

Du ganger med to fordi det er to måter begge kan få plass på rad 9.
Lat som det er sete 6 og 7 på rad ni det står mellom, da kan Lars få sete 6 og Line sete 7, eller motsatt som nevnt over. Nemlig at Lars får sete 7 og line sete 6.
lysbringer
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 10/01-2016 21:22

Aftermath skrev:Du ganger med to fordi det er to måter begge kan få plass på rad 9.
Lat som det er sete 6 og 7 på rad ni det står mellom, da kan Lars få sete 6 og Line sete 7, eller motsatt som nevnt over. Nemlig at Lars får sete 7 og line sete 6.
Oja, stemmer! Takk :)
Svar