R2 Geogebra

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Eclipse
Cantor
Cantor
Innlegg: 138
Registrert: 19/01-2014 20:00

Hei. Er det noen som klarer å se hvor feilen min ligger her?

Oppgaven er som følger:
Et flatestykke F er begrenset av den positive x-aksen, den positive y-aksen og grafen til funksjonen f gitt ved [tex]f(x)=c-ax^2[/tex]

c) Bruk CAS til å finne et uttrykk for volumet av det omdreiningslegemet vi får når vi dreier flatestykket F om x-aksen.
d) Bruk CAS til å bestemme konstantene a og c når volumet av omdreiningslegemet i oppgave c er 100 og arealet av F er 10.
Har prøvd på 2 forskjellige måter (se linje 5 og 6), men får ikke ut noen verdier for a og c. Ser ikke helt hvor feilen ligger
Vedlegg
R2.PNG
R2.PNG (21.23 kiB) Vist 4413 ganger
Skanin
Cayley
Cayley
Innlegg: 92
Registrert: 02/03-2015 17:02
Sted: Trondheim

geogebra1.PNG
geogebra1.PNG (14.15 kiB) Vist 4405 ganger
geogebra2.PNG
geogebra2.PNG (6.56 kiB) Vist 4405 ganger
Hvordan ser dette ut?

Linje 1: Definerer grafen.
Linje 2: Finer nullpunktene
Linje 3 og 4: Definerer nullpunktene som x1 og x2
Linje 5: Finner et uttrykk for omdreiningslegemet
Linje 6: Finner første likningen ved å sette integralet av funksjonen lik 10
Linje 7: Finner den andre likningen ved å sette volumet til omdreiningslegemet lik 100
Linje 8: Løser likningene og finner A og C

Ser det er det du har prøvd på og, men det tok for lang tid? Jeg markerte linje 6 og 7 og trykket på "x=" (løs). Rart det skal funke hos meg, men ikke deg?
Eclipse
Cantor
Cantor
Innlegg: 138
Registrert: 19/01-2014 20:00

Skanin skrev:
Vedlegget geogebra1.PNG er ikke lenger tilgjengelig.
Vedlegget geogebra2.PNG er ikke lenger tilgjengelig.
Hvordan ser dette ut?

Linje 1: Definerer grafen.
Linje 2: Finer nullpunktene
Linje 3 og 4: Definerer nullpunktene som x1 og x2
Linje 5: Finner et uttrykk for omdreiningslegemet
Linje 6: Finner første likningen ved å sette integralet av funksjonen lik 10
Linje 7: Finner den andre likningen ved å sette volumet til omdreiningslegemet lik 100
Linje 8: Løser likningene og finner A og C

Ser det er det du har prøvd på og, men det tok for lang tid? Jeg markerte linje 6 og 7 og trykket på "x=" (løs). Rart det skal funke hos meg, men ikke deg?
Ja, jeg skjønner ikke helt hva som er problemet. Funker fremdeles ikke, selvom jeg definerer nullpunktet som [tex]x_1[/tex]
Vedlegg
r21.PNG
r21.PNG (20.33 kiB) Vist 4397 ganger
Skanin
Cayley
Cayley
Innlegg: 92
Registrert: 02/03-2015 17:02
Sted: Trondheim

Du kan prøve å sette timeout til mer enn 5 sekunder i innstillinger for CAS, kanskje den greier utregningen om den har mulighet til å jobbe litt lenger med den
Eclipse
Cantor
Cantor
Innlegg: 138
Registrert: 19/01-2014 20:00

Skanin skrev:Du kan prøve å sette timeout til mer enn 5 sekunder i innstillinger for CAS, kanskje den greier utregningen om den har mulighet til å jobbe litt lenger med den
Satte til 20s, hjelper ikke. Prøvde på PCen til en kompis, skrev inn akkurat det samme og han får svaret ut medengang. Irriterende
Skanin
Cayley
Cayley
Innlegg: 92
Registrert: 02/03-2015 17:02
Sted: Trondheim

Merkelig, kan jo være verdt å prøve å reinstallere GeoGebra
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Bør nok oppdatere versjon...

Nløs[...] burde dog fungere ?

blir det R2 på dere?
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Eclipse
Cantor
Cantor
Innlegg: 138
Registrert: 19/01-2014 20:00

Drezky skrev:Bør nok oppdatere versjon...

Nløs[...] burde dog fungere ?

blir det R2 på dere?
Sendte den til IT, prøvde å reinstallere men funka faktisk ikke lol. Jeg løste den på en annen PC og prøvde å åpne fila fra skole PC'n, da fikk jeg samme feilmelding, må være noe galt med Geogebra på skole PCen... Skal reformateres nå, satser på at det ordner seg da. Hvis ikke må jeg nesten fikse låne-PC til eksamen, tør ikke å risikere at GG ikke funker ordentlig på mandag.

Ja, R2 og fys2. Hva ble det på deg? =)
halalalala
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 13
Registrert: 01/05-2017 18:19

Hvilken oppgave er dette? Fra eksamen eller Terminprøve? Tenker å gjøre den .D
Eclipse
Cantor
Cantor
Innlegg: 138
Registrert: 19/01-2014 20:00

halalalala skrev:Hvilken oppgave er dette? Fra eksamen eller Terminprøve? Tenker å gjøre den .D
Terminprøve R2
Svar