rette linje

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Beautifullgirl
Cayley
Cayley
Innlegg: 84
Registrert: 08/05-2017 13:18

heia jeg! tregner itt hjelp her !
Skal prøve meg litt på likningene for noen rette linjer! oppgaven sier at ! Fyll ut tabellene og tegn de rette linjene i det samme koordinatsystemet y= x-2
Tabellen x har tre verdier på 0, 2 og 4 hva skal være i y da?? hvordan skal det regnes ut den kan jo være hva som helst :S!! hvordan kan jg finne frem hva y er når x har disse tre veridene??
Skal man tegne først kordinatsystem også finne ut eller hva ?? :| :| :|
Bananiel
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 01/02-2017 17:36
Sted: Bananistan

Her har jeg laget en tabell for oppgaven:
Bilde

Vi fikk oppgitt at funksjonen [tex]y = x - 2[/tex] har tre verdier som skal regnes ut, dette vil da være når [tex]x = 0[/tex], [tex]x = 2[/tex] og [tex]x = 4[/tex].
For å regne ut dette, trenger vi bare å erstatte [tex]x[/tex] i funksjonen [tex]y = x - 2[/tex] og se hva [tex]y =[/tex] blir stående som.

Vi regner først ut når [tex]x = 0[/tex] i [tex]y = x - 2[/tex] som blir [tex]y = 0 - 2[/tex]. Dette vil gi oss [tex]-2[/tex], og da plasserer vi det i tabellen:
Bilde

Etterpå regner vi ut når [tex]x = 2[/tex] i [tex]y = x - 2[/tex] som blir [tex]y = 2 - 2[/tex]. Dette gir oss [tex]0[/tex], og da plasserer vi det igjen på tabellen:
Bilde

Til slutt regner vi ut når [tex]x = 4[/tex] i [tex]y = x - 2[/tex] som blir [tex]y = 4 - 2[/tex]. Dette gir oss [tex]2[/tex], og da plasserer vi det igjen på tabellen:
Bilde

Siden dette bare er en rett linje, trenger vi bare å trekke en rett linje mellom punktene [tex](0, -2)[/tex], [tex](2, 0)[/tex] og [tex](4,2)[/tex].

Dette vil gi oss en funksjon noe som dette:
Bilde
Sist redigert av Bananiel den 16/05-2017 16:54, redigert 1 gang totalt.
“I love the man that can smile in trouble, that can gather strength from distress, and grow brave by reflection.” - Thomas Paine
Beautifullgirl
Cayley
Cayley
Innlegg: 84
Registrert: 08/05-2017 13:18

Tusen takkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk :D
jeg skrev dem opp slik : y= 0-2 = -2 osv har jeg tegnet grafen og fått rett linje ! tror jeg har satt dem opp riktig :D
Svar