R1 eksamen, høst 2013, del 2, oppgave 6
Jeg sitter og ser på UDL.no hvor jeg kom over denne oppgave:
Jeg tenker spesielt på oppgave a), for dette er jo originalt en oppgave som er kjempe lett å gjennomføre
i Geogebra. Men, Aleks(UDL.no) velger å regne dette ut. Noe som er kjempe flott og noe som jeg lærer av. Men
i henhold til eksamen, kunne jeg bare brukt de innebygde verktøyene i Geogebra til å løse a)?
Tolkning av eksamensoppgave
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Fibonacci
- Innlegg: 5648
- Registrert: 24/05-2009 14:16
- Sted: NTNU
Om du ønsker å være så pirkete anbefaler jeg deg å lese eksamensveiledningen som legges ut til hver eksamen. Der står det konkret hvordan ordene "løs", "bestem", "regn ut", og "vis at" skal brukes. Kort sagt dersom ordet bestem brukes står du i utgangspunktet fritt til å bestemme hvordan du løser oppgaven. Det som er viktig er at du dokumenterer og beskriver fremgangsmåten din. Dersom du bruker Geogebra skal utskrift av CAS, eller beskrivelse av alle komandoer som er brukt tas med. Med andre ord skal du beskrive fremgangsmåten din (uavhengig om det er via GeoGebra eller for hånd) så nøye at en med-elev skal kunne følge stegene dine for å løse oppgaven.
Som et overhengende mål er jo meningen til eksamen at du som student skal vise frem til sensor (den som retter oppgaven din) hvor mye av pensum du kan. Om du bare skriver ned at du fikk at vinkelen fra GeoGebra viser du ikke at du oppfyller mange kompetansemål.
Håper det var til litt hjelp =)
Som et overhengende mål er jo meningen til eksamen at du som student skal vise frem til sensor (den som retter oppgaven din) hvor mye av pensum du kan. Om du bare skriver ned at du fikk at vinkelen fra GeoGebra viser du ikke at du oppfyller mange kompetansemål.
Håper det var til litt hjelp =)
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Kjempe flott Nebuchadnezzar, takk for den rike oppsummeringen Setter stor pris på det.
“I love the man that can smile in trouble, that can gather strength from distress, and grow brave by reflection.” - Thomas Paine
Om jeg ikke tar helt feil har dette endret seg etter at CAS og Geogebra ble innført for noen år siden. Oppgavene kan løses på valgfri måte med mindre det er helt tydelig spesifisert en metode av oppgaveteksten, type "Løs ligningen 3=x+2 i CAS". Den gamle metoden med ord som bestem, løs, finn osv. skapte unødvendig mye surr.
Når du løser gamle eksamensoppgaver må du huske at GeoGebra ikke var et tilgjengelig hjelpemiddel. Med andre ord vil du neppe finne oppgaver med slik ordlyd på din neste R1 eksamen.
Når du løser gamle eksamensoppgaver må du huske at GeoGebra ikke var et tilgjengelig hjelpemiddel. Med andre ord vil du neppe finne oppgaver med slik ordlyd på din neste R1 eksamen.
Gjest skrev:Om jeg ikke tar helt feil har dette endret seg etter at CAS og Geogebra ble innført for noen år siden. Oppgavene kan løses på valgfri måte med mindre det er helt tydelig spesifisert en metode av oppgaveteksten, type "Løs ligningen 3=x+2 i CAS". Den gamle metoden med ord som bestem, løs, finn osv. skapte unødvendig mye surr.
Når du løser gamle eksamensoppgaver må du huske at GeoGebra ikke var et tilgjengelig hjelpemiddel. Med andre ord vil du neppe finne oppgaver med slik ordlyd på din neste R1 eksamen.
Riktig, sitter faktisk å leser gjennom eksamensveiledningen nå. Angående CAS, er dette bare for CAS Geogebra eller er det mulighet for å bruke wxMaxima?
“I love the man that can smile in trouble, that can gather strength from distress, and grow brave by reflection.” - Thomas Paine
-
- Fibonacci
- Innlegg: 5648
- Registrert: 24/05-2009 14:16
- Sted: NTNU
Det kommer faktisk litt ann på hvilket fag en tar og. Fra og med 2017 så skjer det et par endringer
Dette er utrag fra årets prøveveiledning i 1P: https://udir-sok-prod.azurewebsites.net ... ml?start=1. Regner med veiledning for T1, R1 og R2 blirr relativt lik.
Dette er utrag fra årets prøveveiledning i 1P: https://udir-sok-prod.azurewebsites.net ... ml?start=1. Regner med veiledning for T1, R1 og R2 blirr relativt lik.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Igjen, tusen takk Nebuchadnezzar! Tar alt som privatist, så da håper jeg at det var greit at jeg spurte dere (For jeg har jo ikke noe lærer). Håper ikke jeg fremstår som plagsom eller masete
“I love the man that can smile in trouble, that can gather strength from distress, and grow brave by reflection.” - Thomas Paine