Eksamen R1 våren 2017 med løsningsforslag

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Gjest

Khan1204 skrev:
ewfafeaw skrev:Venta, måtte man multiplisere med 4 på alle SSH oppgavene på oppgave 1 i del 2?
F
Neinei, ingenting slikt på del 1. Der var det kun betinget sannsynlighet. Hvor du allerede fikk oppgitt verdier og skulle sette inn i ferdige formler som man egentlig allerede har pugget på.

a oppgaven var jo å finne P(D)

og oppgave b var å finne P(F|D)

Jeg mente del 2.
Khan1204
Noether
Noether
Innlegg: 32
Registrert: 19/05-2017 18:20

Khan1204 skrev:
ewfafeaw skrev:Venta, måtte man multiplisere med 4 på alle SSH oppgavene på oppgave 1 i del 2?
F
Neinei, ingenting slikt på del 1. Der var det kun betinget sannsynlighet. Hvor du allerede fikk oppgitt verdier og skulle sette inn i ferdige formler som man egentlig allerede har pugget på.

a oppgaven var jo å finne P(D)

og oppgave b var å finne P(F|D)
oii sorry, trodde det sto del 1.

På opg 1a) multipliserer ikke ettersom det kun er 4 kort av 52 som har verdi 10 og vi skal velge 3 ut av de 4.
På opg 1b) multipliserer med 13 ettersom samme verdi 3x kan komme på 13 måter. du har 4 av hver verdi og skal velge nøyaktig 3 av dem. (velge 2 som ikke er den verdien -> gjenværende utvalg = 48 kort). Men å trekke 3 kort på samme verdi kan skje 13 ganger ettersom det kan skje med hvilken som helst verdi.
Khan1204
Noether
Noether
Innlegg: 32
Registrert: 19/05-2017 18:20

og oppgave 1c del 2 ) multipliser med 4. samme tankegang, kun med farger istedenfor verdier.
EFAFA

Noen som gidder å lage et LF til både del 1 og del 2? Håper på at de ikke er strenge med 5eren ass.
Gjest

Bananiel skrev:
lysbringer skrev:
Bananiel skrev:Her er noen raske løsninger fra del 1:
Eksamen v2017 losning.pdf
Kunne du ha løst S1 og?

Litt usikker hva du mener med S1, men her er en oppdatering med litt flere oppgaver.

Gjør flere oppgaver også btw. Håper noen kan ta en titt på oppgave 3, b) og gi litt tilbakemelding på hva som faktisk er riktig her. Har en tankegang men vet ikke om denne er korrekt.
Eksamen v2017 losning.pdf
Her er forresten word filen for de som har lyst til å samarbeide med meg:

Eksamen v2017 losning.pdf
Mange fine løsninger her.
To kommentarer:
- Du må huske å ha med faktoren 2 i 4b). Det blir altså 2(x-3)(x-1)(x+1)
- I oppgave 4c er føringen litt "ukorrekt", så dette blir litt pirk fra min side. Pass på at du ikke har likhetstegn hele veien på slutten. Du skriver e^x=3=x=ln3.
Dwd

Ser at noen mener at t og s verdien skulle være 2/3. Men jeg tror det er feil. Isåfall må jeg ha gjort det. Fikk 1/3 og en negativ brøk som verdi.
Stis

Dwd skrev:Ser at noen mener at t og s verdien skulle være 2/3. Men jeg tror det er feil. Isåfall må jeg ha gjort det. Fikk 1/3 og en negativ brøk som verdi.
første så deler skjæringspunktet i 2:1 som det ser ut som du har fått med, bilde hjelper så man kan se om man gjør riktig, så det må enten bli 1/3 eller 2/3 i begge, siden fra A mot E så tror jeg det blir 2/3
KhanAhmed

Litt vanskelig når alle her kommer med ulike løsninger. Men er det noen lektorer som kan løse oppgave 5 på del 1?
Bananiel
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 01/02-2017 17:36
Sted: Bananistan

Stis skrev:mente
P(X=3)=[tex]\frac{\binom{4}{3}*\binom{48}{2}}{\binom{52}{5}}[/tex]
Du må huske å multiplisere med fire ettersom dette kan gjentas for hver farge og det finnes fire forskjellige farger

hehe, vet :) har skrevet det tidligere, men dette er for 1a), men bra du sier ifra! setter pris på det! :)[/quote]

Som dette? Bilde
“I love the man that can smile in trouble, that can gather strength from distress, and grow brave by reflection.” - Thomas Paine
Khan1204
Noether
Noether
Innlegg: 32
Registrert: 19/05-2017 18:20

Mann har jo fått gitt at man tar vektoren AD*t og BE*s. Slik at s og t blir identiske. Hvis noen mener at dette er feil så har man definert vektor annerledes, eller slurvet. Med definisjonene som oppgavene har forutsatt blir t lik s og dette blir 2/3. Det er gitt eksamener tidligere med nøyaktig samme oppgaver. Men dette er ikke noe jeg mener er riktig, dette er riktig. Og det er riktig at linjene gjennom T og til kantene får et forhold på 2:1 eller 1:2 om man vil. dette betyr bare at den korteste er halvparten av den lengste. Eller at den korteste er 1/3 av hele, eller at den lengste er 2/3 av hele (som da var tilfellene gitt i oppgaven her).
Bananiel
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 01/02-2017 17:36
Sted: Bananistan

Gjest skrev: Mange fine løsninger her.
To kommentarer:
- Du må huske å ha med faktoren 2 i 4b). Det blir altså 2(x-3)(x-1)(x+1)
- I oppgave 4c er føringen litt "ukorrekt", så dette blir litt pirk fra min side. Pass på at du ikke har likhetstegn hele veien på slutten. Du skriver e^x=3=x=ln3.
Tusen takk :) Forslag til føring?
“I love the man that can smile in trouble, that can gather strength from distress, and grow brave by reflection.” - Thomas Paine
Khan1204
Noether
Noether
Innlegg: 32
Registrert: 19/05-2017 18:20

Er ikke lektor, men går andre året ingeniør, med relativt høye karakterer i alle fag (spesielt matte). Dette er løsningen min på oppgave 5 del 1. Her har jeg da funnet t og s lik 2/3. Vet ikke om kvaliteten på kameraet er godt nok, også kan det hende bildene blir nedgradert i kvalitet. Men jeg prøver meg :)
Vedlegg
2.jpg
2.jpg (3.37 MiB) Vist 6544 ganger
1.jpg
1.jpg (3.51 MiB) Vist 6544 ganger
Khan1204
Noether
Noether
Innlegg: 32
Registrert: 19/05-2017 18:20

Bare å si ifra om dere finner noen feil, eller om det ikke gir mening.
mozell

Hvor mye tror dere de trekker for å ha glemt å skrevet faktoren 2 i 4b på del 1?

Hvor mange poeng tror dere man får for å ha tegnet grafen i 2a og 4a? Går for å stå, fikk ikke til så mye på del 2 :roll:
Bananiel
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 01/02-2017 17:36
Sted: Bananistan

Khan1204 skrev:Er ikke lektor, men går andre året ingeniør, med relativt høye karakterer i alle fag (spesielt matte). Dette er løsningen min på oppgave 5 del 1. Her har jeg da funnet t og s lik 2/3. Vet ikke om kvaliteten på kameraet er godt nok, også kan det hende bildene blir nedgradert i kvalitet. Men jeg prøver meg :)
Kjempe bra :D Har oppdatert filen nå!

Men det var noen heftige utregninger. Jeg trodde vi skulle bare resonnere over oppgaven. Så er går det visst dårlig for meg :(
Vedlegg
Eksamen v2017 losning.pdf
(553.23 kiB) Lastet ned 303 ganger
“I love the man that can smile in trouble, that can gather strength from distress, and grow brave by reflection.” - Thomas Paine
Svar