R2 - Eksamen 22.mai. Megatråd!

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

notebook
Noether
Noether
Innlegg: 36
Registrert: 22/01-2012 23:23

LektorH skrev:
Hvis du løser den som en separabel differensialligning blir det [tex]\pm e^{C1}\cdot e^{\frac{x^2}{2}}[/tex], men siden konstanten kan være positiv eller negativ kan man slå det sammen til [tex]\pm e^{C1} = C[/tex]. Hvilket fortegn den får blir avhengig av initialbetingelsene.
Har alltid tulla med +/- greiene når man har en separabel diff likning og noen ganger er det skikkelig viktig å ha både + og - uttrykket. Heldigvis var denne ikke en slik diff likning. Har det da noe å si dersom man hopper rett fra
[tex]ln\left | y \right |= \frac{1}{2}x^2+C[/tex]
til
[tex]y=Ce^{\frac{1}{2}x^2}[/tex]
?
(selvfølgelig etter å ha satt [tex]e^{ln\left | y \right |} = e^{\frac{1}{2}x^2+C}[/tex] som mellomsteg)
Gjest

notebook skrev:
LektorH skrev:
Hvis du løser den som en separabel differensialligning blir det [tex]\pm e^{C1}\cdot e^{\frac{x^2}{2}}[/tex], men siden konstanten kan være positiv eller negativ kan man slå det sammen til [tex]\pm e^{C1} = C[/tex]. Hvilket fortegn den får blir avhengig av initialbetingelsene.
Har alltid tulla med +/- greiene når man har en separabel diff likning og noen ganger er det skikkelig viktig å ha både + og - uttrykket. Heldigvis var denne ikke en slik diff likning. Har det da noe å si dersom man hopper rett fra
[tex]ln\left | y \right |= \frac{1}{2}x^2+C[/tex]
til
[tex]y=Ce^{\frac{1}{2}x^2}[/tex]
?
(selvfølgelig etter å ha satt [tex]e^{ln\left | y \right |} = e^{\frac{1}{2}x^2+C}[/tex] som mellomsteg)



Hvorfor stresser du? Det har ikke noe å si!
notebook
Noether
Noether
Innlegg: 36
Registrert: 22/01-2012 23:23

Gjest skrev:
Hvorfor stresser du? Det har ikke noe å si!
Hehe det er bare frustrerende å ikke vite hva jeg kommer til å få trekk på eller ikke. Dette har vært min første matte eksamen og jeg vet liksom ikke hva jeg kommer til å få tilbake utenom karakter. Er usikker om jeg får vite poengsum eller den retta versjonen av besvarelsen min liksom :?
Julekula

Busken skrev:
eksamen våren 2017 del2.pdf
:

Ser at DEL2 denne gangen i stor grad relativt greit løses med CAS kunnskaper, Lagde ett utkast til løsningsforslag på DEL2 basert på dette , gi gjerne tilbakemeldinger.

Takk for godt løsningsforslag! Det hjalp meg veldig! :)
Svar