R2 - Eksamen 22.mai. Megatråd!

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Gjest

kan en kanditat ha 53 poeng feil og likevel få 6?

ser at 56/60 er grensen, men at helhetsvurderinger vetklegges ?
Markus
Fermat
Fermat
Innlegg: 767
Registrert: 20/09-2016 13:48
Sted: NTNU

Karakterskalaen er bare veiledende. Hvis du har 53/60 poeng, men har gjort mye rett og tenkt rett på de oppgavene du ikke har fått poeng fra, kan sensor gi poeng for dette og.
Gjest

mattemarkus skrev:Karakterskalaen er bare veiledende. Hvis du har 53/60 poeng, men har gjort mye rett og tenkt rett på de oppgavene du ikke har fått poeng fra, kan sensor gi poeng for dette og.
så man kan i prinsippet få 50/60 hvis alt man har gjort er bare slurv?
notebook
Noether
Noether
Innlegg: 36
Registrert: 22/01-2012 23:23

Gjest skrev:
mattemarkus skrev:Karakterskalaen er bare veiledende. Hvis du har 53/60 poeng, men har gjort mye rett og tenkt rett på de oppgavene du ikke har fått poeng fra, kan sensor gi poeng for dette og.
så man kan i prinsippet få 50/60 hvis alt man har gjort er bare slurv?
Det finnes nok en viss grense. Vi er alle mennesker og det er fort gjort å sette feil fortegn eller regne litt feil, men når du kommer til et bestemt nivå der du viser at du ikke helt behersker det grunnleggende så tenker sensor at du kanskje ikke har den disiplinen som 6er kandidater har. Selvfølgelig kan det hende at alt slurven du gjorde fortsatt ikke påvirker helheten slik at du får en 6er, men for å si det sånn: jeg er ikke sikker :mrgreen:
Gjest

Gjest skrev:kan en kanditat ha 53 poeng feil og likevel få 6?

ser at 56/60 er grensen, men at helhetsvurderinger vetklegges ?
D e viktig å rekn riktig på så mang oppgava som mulig, sjø.
Men d e itj no stræss; skalaen kan endre sæ. :)
LektorH
Cantor
Cantor
Innlegg: 102
Registrert: 28/05-2015 15:04

R2 eksamen 2017 vår løsning.pdf
(728.17 kiB) Lastet ned 25962 ganger
Da har jeg lagd en løsning. Som vanlig tok det dobbelt så lang tid å skrive del 1 inn i Word som det gjorde å løse den. Bare si fra om dere ser noe som ikke virker riktig.
notebook
Noether
Noether
Innlegg: 36
Registrert: 22/01-2012 23:23

LektorH skrev:
R2 eksamen 2017 vår løsning.pdf
Da har jeg lagd en løsning. Som vanlig tok det dobbelt så lang tid å skrive del 1 inn i Word som det gjorde å løse den. Bare si fra om dere ser noe som ikke virker riktig.
Takk for løsningsforslag! To spørsmål: er det viktig å ha med koordinatene på vendepunkter og skjæringspunkter i oppgave 1 del 2? Oppgaven spør jo ikke om noen punkt, bare linja som skjærer grafen og integralet.

Så lurer jeg også på det med gjeldende siffer. Er det særlig viktig å skrive 5.0mg istedenfor 4.98mg, eller får man trekk? Kan ikke få mer trekk enn det jeg allerede vet jeg får :roll:
Gjest

notebook skrev:
LektorH skrev:
R2 eksamen 2017 vår løsning.pdf
Da har jeg lagd en løsning. Som vanlig tok det dobbelt så lang tid å skrive del 1 inn i Word som det gjorde å løse den. Bare si fra om dere ser noe som ikke virker riktig.
Takk for løsningsforslag! To spørsmål: er det viktig å ha med koordinatene på vendepunkter og skjæringspunkter i oppgave 1 del 2? Oppgaven spør jo ikke om noen punkt, bare linja som skjærer grafen og integralet.

Så lurer jeg også på det med gjeldende siffer. Er det særlig viktig å skrive 5.0mg istedenfor 4.98mg, eller får man trekk? Kan ikke få mer trekk enn det jeg allerede vet jeg får :roll:
hva satser du på

6?
notebook
Noether
Noether
Innlegg: 36
Registrert: 22/01-2012 23:23

Gjest skrev:
hva satser du på

6?
Forhåpentligvis :?
LektorH
Cantor
Cantor
Innlegg: 102
Registrert: 28/05-2015 15:04

notebook skrev:
LektorH skrev:
R2 eksamen 2017 vår løsning.pdf
Da har jeg lagd en løsning. Som vanlig tok det dobbelt så lang tid å skrive del 1 inn i Word som det gjorde å løse den. Bare si fra om dere ser noe som ikke virker riktig.
Takk for løsningsforslag! To spørsmål: er det viktig å ha med koordinatene på vendepunkter og skjæringspunkter i oppgave 1 del 2? Oppgaven spør jo ikke om noen punkt, bare linja som skjærer grafen og integralet.

Så lurer jeg også på det med gjeldende siffer. Er det særlig viktig å skrive 5.0mg istedenfor 4.98mg, eller får man trekk? Kan ikke få mer trekk enn det jeg allerede vet jeg får :roll:
2.1: Nei, ikke nødvendigvis. Jeg trengte vendepunktene for å løse oppgaven ved regning, men metoden er ikke spesifisert, så man kunne f.eks. bare finne de to vendepunktene og så bruke linje-funksjonen for å lage linja mellom punktene og lese av ligninga derfra. I tegninga har jeg bare funnet punktene for å se at linja faktisk går gjennom vendepunktene.

2.5: Jeg er nøye på gjeldende siffer siden jeg egentlig er fysiker, men jeg tror ikke de er så pirkete i R2. Tallet i akkurat den oppgaven hadde jo 3 gjeldende siffer, så det bør gå greit?
Gjest

notebook skrev:
Gjest skrev:
hva satser du på

6?
Forhåpentligvis :?
hvor mange feil har du? som du vet om
notebook
Noether
Noether
Innlegg: 36
Registrert: 22/01-2012 23:23

LektorH skrev:
2.1: Nei, ikke nødvendigvis. Jeg trengte vendepunktene for å løse oppgaven ved regning, men metoden er ikke spesifisert, så man kunne f.eks. bare finne de to vendepunktene og så bruke linje-funksjonen for å lage linja mellom punktene og lese av ligninga derfra. I tegninga har jeg bare funnet punktene for å se at linja faktisk går gjennom vendepunktene.

2.5: Jeg er nøye på gjeldende siffer siden jeg egentlig er fysiker, men jeg tror ikke de er så pirkete i R2. Tallet i akkurat den oppgaven hadde jo 3 gjeldende siffer, så det bør gå greit?
Ouff det var en lettelse! Jeg har fysikk og kjemi også, og der er jeg veldig nøye med gjeldende siffer. Har derimot nesten aldri tenkt på det i matematikken.
notebook
Noether
Noether
Innlegg: 36
Registrert: 22/01-2012 23:23

Gjest skrev:
notebook skrev:
Gjest skrev:
hva satser du på

6?
Forhåpentligvis :?
hvor mange feil har du? som du vet om
Rakk ikke å tenke så mye på 7d) pga. induksjonsbeviset som var litt forvirrende, derfor greide jeg ikke å svare selv om det var en veldig enkel oppgave. I tillegg fikk jeg feil på 4b) fordi k ikke var i konvergensområdet, noe jeg ikke tenkte på fordi den ene k'en var innafor men den andre var jo 2k så det gikk ikke. Håper på en grei sensor men skal ha veldig lave forventninger når jeg sjekker karakteren i juni :/
Gjest

notebook skrev: Rakk ikke å tenke så mye på 7d) pga. induksjonsbeviset som var litt forvirrende, derfor greide jeg ikke å svare selv om det var en veldig enkel oppgave. I tillegg fikk jeg feil på 4b) fordi k ikke var i konvergensområdet, noe jeg ikke tenkte på fordi den ene k'en var innafor men den andre var jo 2k så det gikk ikke. Håper på en grei sensor men skal ha veldig lave forventninger når jeg sjekker karakteren i juni :/

hvis alt annet er riktig, bør d være greit . Noen som vet hvor mye trekk man kan få dersom man sier at summen på 7 b) ikke ligger i konvergersområdet?
notebook
Noether
Noether
Innlegg: 36
Registrert: 22/01-2012 23:23

Gjest skrev:
notebook skrev: Rakk ikke å tenke så mye på 7d) pga. induksjonsbeviset som var litt forvirrende, derfor greide jeg ikke å svare selv om det var en veldig enkel oppgave. I tillegg fikk jeg feil på 4b) fordi k ikke var i konvergensområdet, noe jeg ikke tenkte på fordi den ene k'en var innafor men den andre var jo 2k så det gikk ikke. Håper på en grei sensor men skal ha veldig lave forventninger når jeg sjekker karakteren i juni :/

hvis alt annet er riktig, bør d være greit . Noen som vet hvor mye trekk man kan få dersom man sier at summen på 7 b) ikke ligger i konvergersområdet?
Du mener vel 7c)? Hvis du har regna riktig så bør du få full pott, men påstanden din gir deg kanskje litt trekk (1 eller 0,5 poeng)
Svar