R2 - Eksamen 22.mai. Megatråd!

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Busken
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 22/05-2016 09:05

eksamen våren 2017 del2.pdf
(716.47 kiB) Lastet ned 7247 ganger
:

Ser at DEL2 denne gangen i stor grad relativt greit løses med CAS kunnskaper, Lagde ett utkast til løsningsforslag på DEL2 basert på dette , gi gjerne tilbakemeldinger.
2-er elev

Ser det er masse flinke folk her.. Men har et et spørsmål:
Jeg fikk til oppgave 1 og 2 men kunne pyntet meir på 1c..
Oppgave 3 hadde jeg noenlunde riktig fremgangsmåte men feil svar.
Oppgave 4a. Riktig fremgangsmåte men feil svar.
Oppgave 5: Riktig fremgangsmåte men satte inn feil tall..

Fikk til litt av oppgave 1 på del 2. Samtidig som eg klarte differensial-likninga på oppgave 5

Er det håp for ståkarakter? Veit det er på håret..
LektorH
Cantor
Cantor
Innlegg: 102
Registrert: 28/05-2015 15:04

Gjest skrev: Jeg skjønner hva du mener, og hvis rekka hadde vært 0+1/2!+....+(n-1)/n! så hadde jeg vært enig med deg (altså at 0 var synlig det første leddet). Faktisk tror jeg det er for å hjelpe elevene da å ha det første leddet starte med 0 blir litt rart? Dette anser jeg også som den matematiske grunnen, da man ikke pleier å skrive ledd med 0 på samme måte som man ikke skriver 1*x med unntak av når man skal fremheve mellomregning. Definisjonsmengden er vel både for å unngå udefinerte ledd og trivielle ledd. Selv kan jeg ikke huske å ha sett mange rekker som starter med 0, men kan hende jeg husker dårlig.
Ja, det er nok bare fordi det er uvanlig å la første ledd være 0 at de har valgt å starte på n=2, men det er jo et valg de som lagde oppgaven har tatt, ikke en matematisk nødvendighet. Uansett så var det godt definert i oppgaveteksten så jeg regner med det gikk greit for de fleste.


Busken skrev: Ser at DEL2 denne gangen i stor grad relativt greit løses med CAS kunnskaper, Lagde ett utkast til løsningsforslag på DEL2 basert på dette , gi gjerne tilbakemeldinger.
Det ser bra ut, det er det samme jeg fikk i løsningsforslaget jeg la ut tidligere, men jeg brukte TI-nspire. Jeg synes det er bra nok forklart også.
notebook
Noether
Noether
Innlegg: 36
Registrert: 22/01-2012 23:23

Etter å ha hørt så mange si at denne eksamen var utrolig lett så har jeg begynt å lure på mulige endringer av karakterskalaen. Det står at 56/60 poeng er som regel en 6er, men siden denne eksamen har kanskje vært lettere enn forventet, er det mulig at karakterskalaen blir endret slik at det kreves flere poeng? Har kun hørt om karakterskalaendringer der det har blitt lettere å få en 6er, ikke omvendt. Vet dere noe?
bruhh

notebook skrev:Etter å ha hørt så mange si at denne eksamen var utrolig lett så har jeg begynt å lure på mulige endringer av karakterskalaen. Det står at 56/60 poeng er som regel en 6er, men siden denne eksamen har kanskje vært lettere enn forventet, er det mulig at karakterskalaen blir endret slik at det kreves flere poeng? Har kun hørt om karakterskalaendringer der det har blitt lettere å få en 6er, ikke omvendt. Vet dere noe?
Jeg tenker at de lar skalaen stå som den står. Men jeg tror at dersom det er mange som leverer besvarelser som står til en 6er, så har de mindre rom for skjønn når det kommer til slurvefeil og andre ting. det vil si at de kanskje er mindre villige til å gi poeng dersom du har mye slurv eller andre ting.
bruhh

Og en annen ting; flesteparten av de som besøker en side som dette er nok over gjennomsnittet interessert i matte, og er nok 6er elever uansett, tenker jeg. Bare fordi en 4-5 stk synes den var enkel, ville ikke det automatisk si at flesteparten av norges elever synes det ;)
HDED

Tja, Læreren vår er sensorleder for sitt fylke. Der ble det diskutert at del2 var ganske lett, mens del 1 hadde mange oppgaver som førte til dårlig tid.
notebook
Noether
Noether
Innlegg: 36
Registrert: 22/01-2012 23:23

bruhh skrev:Og en annen ting; flesteparten av de som besøker en side som dette er nok over gjennomsnittet interessert i matte, og er nok 6er elever uansett, tenker jeg. Bare fordi en 4-5 stk synes den var enkel, ville ikke det automatisk si at flesteparten av norges elever synes det ;)
True dat
HDED skrev:Tja, Læreren vår er sensorleder for sitt fylke. Der ble det diskutert at del2 var ganske lett, mens del 1 hadde mange oppgaver som førte til dårlig tid.
Oi, de har allerede diskutert sånt :shock: Er det noe annet du vet de har nevnt på møtet? :mrgreen:
2-er elev

2-er elev skrev:Ser det er masse flinke folk her.. Men har et et spørsmål:
Jeg fikk til oppgave 1 og 2 men kunne pyntet meir på 1c..
Oppgave 3 hadde jeg noenlunde riktig fremgangsmåte men feil svar.
Oppgave 4a. Riktig fremgangsmåte men feil svar.
Oppgave 5: Riktig fremgangsmåte men satte inn feil tall..

Fikk til litt av oppgave 1 på del 2. Samtidig som eg klarte differensial-likninga på oppgave 5

Er det håp for ståkarakter? Veit det er på håret..

Ingen som vil svare meg? :( Er ikke bare 6er-kandidater her..
Eclipse
Cantor
Cantor
Innlegg: 138
Registrert: 19/01-2014 20:00

2-er elev skrev:
2-er elev skrev:Ser det er masse flinke folk her.. Men har et et spørsmål:
Jeg fikk til oppgave 1 og 2 men kunne pyntet meir på 1c..
Oppgave 3 hadde jeg noenlunde riktig fremgangsmåte men feil svar.
Oppgave 4a. Riktig fremgangsmåte men feil svar.
Oppgave 5: Riktig fremgangsmåte men satte inn feil tall..

Fikk til litt av oppgave 1 på del 2. Samtidig som eg klarte differensial-likninga på oppgave 5

Er det håp for ståkarakter? Veit det er på håret..

Ingen som vil svare meg? :( Er ikke bare 6er-kandidater her..
Det er veldig vanskelig for folk å avgjøre, da vi ikke vet hva slags feil du har gjort i oppgavene med "riktig fremgangsmåte". Jeg er vandt med at "slurvefeil" trekker 0.5p, du kan jo prøve å regne gjennom poengsummen din og sammenligne med kravet for ståkarakter.
bruhh

2-er elev skrev:
2-er elev skrev:Ser det er masse flinke folk her.. Men har et et spørsmål:
Jeg fikk til oppgave 1 og 2 men kunne pyntet meir på 1c..
Oppgave 3 hadde jeg noenlunde riktig fremgangsmåte men feil svar.
Oppgave 4a. Riktig fremgangsmåte men feil svar.
Oppgave 5: Riktig fremgangsmåte men satte inn feil tall..

Fikk til litt av oppgave 1 på del 2. Samtidig som eg klarte differensial-likninga på oppgave 5

Er det håp for ståkarakter? Veit det er på håret..

Ingen som vil svare meg? :( Er ikke bare 6er-kandidater her..
dersom fremgangsmåten din er riktig, men du har en liten innføring/slurvefeil i besvarelsen så får du jo fortsatt poeng. Jeg tror den laveste poengscoren du må ha for å stå er 12 poeng. det virker som om din besvarelse har mer enn 12 poeng, dersom fremgangsmåten din var riktig på de oppgavene, og at du fikk riktig på oppgave 1 og 2
2-er elev

Takk for svar! Jeg lever i håpet :)
En dude

Bare jeg som fikk +- på diff likningen? Den y' = xy på del 1.
Gjest

En dude skrev:Bare jeg som fikk +- på diff likningen? Den y' = xy på del 1.
Du mener: [tex]y=+-Ce^\frac{x^2}{2}[/tex] ?
LektorH
Cantor
Cantor
Innlegg: 102
Registrert: 28/05-2015 15:04

En dude skrev:Bare jeg som fikk +- på diff likningen? Den y' = xy på del 1.
Hvis du løser den som en separabel differensialligning blir det [tex]\pm e^{C1}\cdot e^{\frac{x^2}{2}}[/tex], men siden konstanten kan være positiv eller negativ kan man slå det sammen til [tex]\pm e^{C1} = C[/tex]. Hvilket fortegn den får blir avhengig av initialbetingelsene.
Svar