Valgtre - viktig å kunne?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
BRANNSK

Hei.

1 dag før eksamen, og er et par andre ting jeg vet jeg må øve mer på. Bør jeg da bruke mye energi på å sette meg inn i hvordan valgtre fungerer?

Skjønner det ikke... blir alltid så fryktelig rotete. Bare rør...

Pleier det å komme ofte på eksamen?
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Valgtre er bare en metode. Du kan velge å bruke det, eller la være.

Hvilken eksamen er det du skal ha?
Bilde
Markus
Fermat
Fermat
Innlegg: 767
Registrert: 20/09-2016 13:48
Sted: NTNU

I morgen er det vel 1T?

Valgtre er en måte å finne fram til hvor mange mulige utfall som er gunstig, og brukes særlig mye i sammenheng med total sannsynlighet. Jeg vil si at valgtre er en god metode å bruke for å unngå feil der man for eksempel har glemt et mulig gunstig utfall, og dermed får feil svar.

På R1-tentamen var det én oppgave der vi skulle tegne valgtre utifra informasjonen vi hadde fått oppgitt. Det kan jo godt hende at noe sånt kommer på eksamen i 1T og? Hvis du allikevel får til oppgavene i sannsynlighet uten å bruke valgtre, vil jeg si at du får mer ut av å pugge andre ting.
Tar2Psomprivatist
Noether
Noether
Innlegg: 47
Registrert: 14/11-2016 15:06

mattemarkus skrev:I morgen er det vel 1T?

Valgtre er en måte å finne fram til hvor mange mulige utfall som er gunstig, og brukes særlig mye i sammenheng med total sannsynlighet. Jeg vil si at valgtre er en god metode å bruke for å unngå feil der man for eksempel har glemt et mulig gunstig utfall, og dermed får feil svar.

På R1-tentamen var det én oppgave der vi skulle tegne valgtre utifra informasjonen vi hadde fått oppgitt. Det kan jo godt hende at noe sånt kommer på eksamen i 1T og? Hvis du allikevel får til oppgavene i sannsynlighet uten å bruke valgtre, vil jeg si at du får mer ut av å pugge andre ting.
Regner med at han enten har 1P eller 1T, men ser at enkelte oppgaver spesifikt ber om at du tegner valgtre så vil anta at det er noe du må kunne. Hvis du ser på noen som har tegnet et valgtre så skjønner du fort konseptet så det greier du fort å lære deg.
Svar