Tid - HJELP! 2py

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Beautifullgirl
Cayley
Cayley
Innlegg: 84
Registrert: 08/05-2017 13:18

Skjermbilde.PNG
Skjermbilde.PNG (10.76 kiB) Vist 2074 ganger
Heia jeg sitter og øver til eksamen min skal nattevakt og jobber der også ! men sliter med en del oppgave!
på del2 så har vi en oppgave hvor det står - karl står på balkongen og kaster en ball opp i lufta. Etter T sekunder er ballen tilnærmet h(t) meter over bakken, der!
H(t) =- 5 + 10t+15
A) skriv av og fyll ut tabllen nedenfor
Jeg ser at noen har regnet den ut ferdig ! men skjønner ikke hvorfor de er satt opp slik ???
Beautifullgirl
Cayley
Cayley
Innlegg: 84
Registrert: 08/05-2017 13:18

h(t) - 5t^2+10+15
Har de plassert 0 at med 5 tallet isteden for t^ også regnet ut utrykket?
Tar2Psomprivatist
Noether
Noether
Innlegg: 47
Registrert: 14/11-2016 15:06

Nå du fyller inn en sånn tabell, der t er tiden så forteller denne tabellen hvor høyt ballen er over bakken etter 1 sekund, 2 sekunder osv. De har byttet ut t i regnestykket med 1,2,3 osv og dermed fått verdien til h(t).
Bananiel
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 01/02-2017 17:36
Sted: Bananistan

Kanskje du pleier å se funksjonene som [tex]f(x) = ax^2+bx+c[/tex]?

I dette tilfelle, så er [tex]h(t) = f(x)[/tex]. Hvor [tex]t[/tex] er en variabel for en [tex]x[/tex]-verdi, og [tex]h(t)[/tex] for en [tex]y[/tex]-verdi.

Så når det gjelder tabellen så er er det egentlig bare:
Bilde

Det betyr at når du skriver [tex]h(0) =[/tex], så bytter du ut alle [tex]t[/tex]ene med [tex]0[/tex]. Så fører du det opp i tabellen for å finne koordinatene til funksjonen.
Sist redigert av Bananiel den 25/05-2017 18:13, redigert 1 gang totalt.
“I love the man that can smile in trouble, that can gather strength from distress, and grow brave by reflection.” - Thomas Paine
Larsik
Cantor
Cantor
Innlegg: 105
Registrert: 08/09-2015 19:46

Hvis du har problemer med å visualisere hva som skjer er det lurt på tegne grafen først i f.eks GeoGebra.
Svar