1T eksamen våren 2017 med løsningsforslag

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Bananiel
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 01/02-2017 17:36
Sted: Bananistan

Her er eksamen for 1T våren 2017.
EVV-2017MAT1013____B01S.pdf
Uten fasit
(823.95 kiB) Lastet ned 52993 ganger
Løsningsforslag fra Fana private gymnas:
V17__1T__L_sningsforslag.pdf
Løsningsforslag
(311.47 kiB) Lastet ned 2549 ganger
Sist redigert av Bananiel den 30/05-2017 15:13, redigert 1 gang totalt.
“I love the man that can smile in trouble, that can gather strength from distress, and grow brave by reflection.” - Thomas Paine
Bananiel
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 01/02-2017 17:36
Sted: Bananistan

Hvorfor er det så stort hopp i vanskelighetsgraden på eksamene i år kontra fjorårets?
“I love the man that can smile in trouble, that can gather strength from distress, and grow brave by reflection.” - Thomas Paine
Gjest

Bananiel skrev:Hvorfor er det så stort hopp i vanskelighetsgraden på eksamene i år kontra fjorårets?
Det er litt tilfeldig, men 1T eksamen idag var nok litt vanskeligere enn vanligvis, ja.
Bananiel
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 01/02-2017 17:36
Sted: Bananistan

Gjest skrev:Det er litt tilfeldig, men 1T eksamen idag var nok litt vanskeligere enn vanligvis, ja.
Følte akkurat det samme med R1. Som et eksempel, så kan jeg ikke si at jeg fikk mye bruk for skalarproduktet, selv om det er halve kapittelet i vektorregning på R1 pensum.

For 1T så lurer jeg bare på hvordan noen kan rettferdiggjøre dette:

Eksamen 1T våren 2016, oppgave 10 del 1:
[+] Skjult tekst
Bilde
Eksamen 1T våren 2017, oppgave 10 del 1:
[+] Skjult tekst
Bilde
Og dette:

Eksamen 1T våren 2016, oppgave 7 del 2:
[+] Skjult tekst
Bilde
Eksamen 1T våren 2017, oppgave 7 del 2:
[+] Skjult tekst
Bilde
“I love the man that can smile in trouble, that can gather strength from distress, and grow brave by reflection.” - Thomas Paine
Gjest

Mange fler av oppgavene i år var (dessverre) ikke så rett fram med tanke på løsningsmetode, ofte måtte man tenke litt ekstra. Jeg har sett på R1, men følte den var relativt standard i år da, kanskje bittelitt vanskelig her og der. Samme med R2
ThomasSkas
Galois
Galois
Innlegg: 598
Registrert: 09/10-2012 18:26

Oppgave 7

a) Pytagoras gir:

[tex]R^2+(2R-r)^2=(R+r)^2[/tex]

Løser og får [tex]r=\frac{2}{3}R[/tex]

b) Areal av det blå området = Areal av kvartsirkel - Areal av stor halvsirkel - Areal av liten halvsirkel
Bilde
Vedlegg
7ab.png
7ab.png (16.54 kiB) Vist 15960 ganger
HUEIF

Tror karakterkravet i 1T settes ned utifra forhåndssenosren.
Bananiel
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 01/02-2017 17:36
Sted: Bananistan

HUEIF skrev:Tror karakterkravet i 1T settes ned utifra forhåndssenosren.
Hvordan funker det?

Håper det iallfall gjøres noe med. Er så synd å gå fra eksamenslokalet og føle at man ikke fikk prestert riktig, for at eksamen ikke følte intuitiv nok ut fra "pensum".
“I love the man that can smile in trouble, that can gather strength from distress, and grow brave by reflection.” - Thomas Paine
Starling

Er det 47poeng og nedover som gir 4?..

Teller meg til 46poeng :shock: :?
dede

Så karakterkravet ble satt ned forrige år i R1. Dette var fordi R1 eksamen var antatt vanskeligere enn før. Noe som viser seg av eksamensresultatene , da kun 1,6% fikk 6er av 1330. Så ja poengkravene kan bli satt ned. Men det er viktig å huske at karakterene blir satt etter helhetsvurderingen.
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Bananiel skrev:
Gjest skrev:Det er litt tilfeldig, men 1T eksamen idag var nok litt vanskeligere enn vanligvis, ja.
Følte akkurat det samme med R1. Som et eksempel, så kan jeg ikke si at jeg fikk mye bruk for skalarproduktet, selv om det er halve kapittelet i vektorregning på R1 pensum.

For 1T så lurer jeg bare på hvordan noen kan rettferdiggjøre dette:

Eksamen 1T våren 2016, oppgave 10 del 1:
[+] Skjult tekst
Bilde
Eksamen 1T våren 2017, oppgave 10 del 1:
[+] Skjult tekst
Bilde
Derivasjon er pensum i 1T, og mtp. de to oppgavene vil jeg si at oppgave 10 2017 er den enkleste av de to.
Bananiel
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 01/02-2017 17:36
Sted: Bananistan

Fysikkmann97 skrev:Derivasjon er pensum i 1T, og mtp. de to oppgavene vil jeg si at oppgave 10 2017 er den enkleste av de to.
Helt klart er derivasjon pensum i 1T, men for 2016 er det bare rett frem med å lete etter nullpunkter for å se om det samsvarer med grafene på bildet. For min del så hadde jeg sett for meg oppgaver som dette i R1 (2017), dog kanskje noe mer en bare en tredjegradsfunksjon. Uansett, så ble det en god del kommunikasjonfeil på både 1T og R1, da jeg ikke følte at jeg kunne matche disse med tidligere oppgaver. Det er jo skikkelig leit, for når jeg gikk gjennom boken på Campus Inkrement, så lå jeg alltid et steg foran Lektor Thue og følte at jeg mestret pensum på begge nokså godt. Synes fortsatt 2016 versjonen var intuitiv og passet bedre med pensum som jeg har lært det etter Cappelen Damm's sitt kurs på Campus Inkrement (+ boka selv).

Kan være at jeg bare ikke har lært meg nok enda, men det er jo derfor jeg spør.
“I love the man that can smile in trouble, that can gather strength from distress, and grow brave by reflection.” - Thomas Paine
LektorH
Cantor
Cantor
Innlegg: 102
Registrert: 28/05-2015 15:04

Bananiel skrev: For 1T så lurer jeg bare på hvordan noen kan rettferdiggjøre dette:

Eksamen 1T våren 2016, oppgave 10 del 1:
[+] Skjult tekst
Bilde
Eksamen 1T våren 2017, oppgave 10 del 1:
[+] Skjult tekst
Bilde
Og dette:

Eksamen 1T våren 2016, oppgave 7 del 2:
[+] Skjult tekst
Bilde
Eksamen 1T våren 2017, oppgave 7 del 2:
[+] Skjult tekst
Bilde
Oppgave 10 i år var da ganske enkel? Les rett av, når grafen er positiv er f(x)>0, det er for x>4, og når grafen stiger er f'(x)>0, det er for xe<<-, 1> U <3, ->>. Som Fysikkmann97 sa synes jeg også denne var enklere enn den fra 2016.

Når det gjelder oppgave 7 var vel årets oppgave litt mer spesiell, men siden a var "vis at" så er vel b grei å finne med formelen for areal av sirkler som bør være kjent, slik Thomas gjorde.

Campus er bra innføring, men det er jo mest en gjennomgang av reglene og helt grunnleggende oppgaver, slik som oppgavene framme i boka. Man må gjøre eksamensoppgaver og sammensatte oppgaver bak i boka.
eafae

Ingen som fikser fasit?
Svar