1T eksamen våren 2017 med løsningsforslag

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Lysbud

Hmmmm, kan lage en om 7 timer :)
Markus
Fermat
Fermat
Innlegg: 767
Registrert: 20/09-2016 13:48
Sted: NTNU

Jeg driver på å lage løsningsforslag nå :)
matte1306
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 22/11-2015 18:43

Takk til dere som lager løsningsforslag! Jeg venter i spenning :D
ams

noen som har fasit på oppg. 8 og 12b+c på del 1 og oppg. 5 og 6 på del 2?
Noen

Noen som er ferdig med fasit?
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

Her ligger mitt løsningsforslag til del 1

Jeg legger ut et komplett løsningsforslag når dette er ferdig - kanskje i morgen.

Kom endelig med tilbakemeldinger om noe skulle være feil/uklart/mangelfullt. Jeg har laget dette litt kjapt, så kan ha sneket seg inn småfeil.
Tar en grundig gjennomgang av det ferdige løsningsforslaget før jeg legger dette ut.
Vedlegg
Løsningsforslag eksamen 1T våren 2017 DEL 1.pdf
(850.92 kiB) Lastet ned 568 ganger
Sist redigert av LektorNilsen den 26/05-2017 22:50, redigert 2 ganger totalt.
LektorH
Cantor
Cantor
Innlegg: 102
Registrert: 28/05-2015 15:04

LektorNilsen skrev:Her ligger mitt løsningsforslag til del 1

Jeg legger ut et komplett løsningsforslag når dette er ferdig - kanskje i morgen.

Kom endelig med tilbakemeldinger om noe skulle være feil/uklart/mangelfullt. Jeg har laget dette litt kjapt, så kan ha sneket seg inn småfeil.
Tar en grundig gjennomgang av det ferdige løsningsforslaget før jeg legger dette ut.
Oppgave 5: rot(1/4)=1/2, du må ta bort rottegnet.
Oppgave 10 må vel forklares for å få full uttelling?
Ellers ser alt bra ut, så vidt jeg kan se.
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

LektorH skrev:
LektorNilsen skrev:Her ligger mitt løsningsforslag til del 1

Jeg legger ut et komplett løsningsforslag når dette er ferdig - kanskje i morgen.

Kom endelig med tilbakemeldinger om noe skulle være feil/uklart/mangelfullt. Jeg har laget dette litt kjapt, så kan ha sneket seg inn småfeil.
Tar en grundig gjennomgang av det ferdige løsningsforslaget før jeg legger dette ut.
Oppgave 5: rot(1/4)=1/2, du må ta bort rottegnet.
Oppgave 10 må vel forklares for å få full uttelling?
Ellers ser alt bra ut, så vidt jeg kan se.
Oppgave 5: Kun en dum copy/paste-feil
Oppgave 10: Tenker at a) er ok (men sikkert greit å ta med en liten setning). Enig i at b) kanskje krever litt mer forklaring.

Laster opp revidert utgave i posten der jeg lastet opp den første versjonen.

Takk!
Markus
Fermat
Fermat
Innlegg: 767
Registrert: 20/09-2016 13:48
Sted: NTNU

Hei! Å gjøre eksamen rett i word tok visst mye lengre tid enn det jeg trodde. Her er mitt løsningsforslag t.o.m oppgave 11a). Jeg skal prøve å få den ferdig i løpet av helga.

Med forbehold om feil.

Hadde satt pris på om noen av dere andre som har foreslått løsningsforslag, kan se over det jeg har gjort så langt. Dette er første gangen jeg prøver meg på å lage et løsningsforslag.
Vedlegg
Løsningsforslag for eksamen i matematikk 1T våren 2017.pdf
(612.51 kiB) Lastet ned 1157 ganger
Starling

Oppgave 7)
Til dere som kan dette her. Dersom man lager et venndiagram, og får helt feile verdier - men bruker disse feile verdiene "riktig" i deloppgave b og c. Vil man da får lite/noe uttelling?

Oppgave 8)
Jeg gjorde denne oppgaven med samme framgangsmåte som de to løsningsforslagene. Men på en eller annen måte klarte jeg å løse (x-2)*(x-2)=x^2-4x+4^2. Følgelig fikk jeg galt svar.
Vil dette gi meg lite/noe uttelling?

Oppgave 11)
Jeg har aldri hørt om symmetri-linje. Dermed røk halve deloppgave b, d og e. Er symmetri-linje i det hele tatt nevnt i pensumboken til matematikk 1T? Her røk nok 4poeng for meg, og det syntes jeg er skikkelig urettferdig.
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

mattemarkus skrev:Hei! Å gjøre eksamen rett i word tok visst mye lengre tid enn det jeg trodde. Her er mitt løsningsforslag t.o.m oppgave 11a). Jeg skal prøve å få den ferdig i løpet av helga.

Med forbehold om feil.

Hadde satt pris på om noen av dere andre som har foreslått løsningsforslag, kan se over det jeg har gjort så langt. Dette er første gangen jeg prøver meg på å lage et løsningsforslag.
Ser ut til at vi er enige ;)
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

Starling skrev:Oppgave 7)
Til dere som kan dette her. Dersom man lager et venndiagram, og får helt feile verdier - men bruker disse feile verdiene "riktig" i deloppgave b og c. Vil man da får lite/noe uttelling?

Oppgave 8)
Jeg gjorde denne oppgaven med samme framgangsmåte som de to løsningsforslagene. Men på en eller annen måte klarte jeg å løse (x-2)*(x-2)=x^2-4x+4^2. Følgelig fikk jeg galt svar.
Vil dette gi meg lite/noe uttelling?

Oppgave 11)
Jeg har aldri hørt om symmetri-linje. Dermed røk halve deloppgave b, d og e. Er symmetri-linje i det hele tatt nevnt i pensumboken til matematikk 1T? Her røk nok 4poeng for meg, og det syntes jeg er skikkelig urettferdig.
Hvis du har laget feil Venn-diagram, men gjort riktig videre med feil verdier, skal du normalt få rimelig god uttelling på resten - Med mindre det gjør resten av oppgavene vesentlig enklere eller at du får noen svar du bør forstå at ikke kan stemme. Litt vanskelig å svare på uten å se den faktiske besvarelsen.

Når det kommer til symmetrilinje, har jeg ikke full oversikt over hva de ulike lærebøkene sier om dette. I oppgaven på eksamen står det at grafen er symmetrisk om en linje l. Hvis man lager en verditabell og tegner grafen, trenger man egentlig ikke kompetanse om symmetrilinje for å klare å tegne denne.

Leddet "-b/2a" i abc-formelen er uttrykket for symmetrilinja, men det er kanskje ikke alle lærere eller lærebøker som behandler dette i forbindelse med studier av andregradsfunksjoner. Forstår frustrasjonen din når du møter dette først på eksamen.
DEo

Det med symmetrilinjen her jeg helt enig med her. Ganske irriterrende å få om det, når det ikke har blitt nevnt i 1T boka. Regner med 5,5 feil, og håper det er nok til 6eren.
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

Her er løsningsforslag til hele eksamen 1T våren 2017.

Kom gjerne med innspill :)
Vedlegg
Løsningsforslag eksamen 1T våren 2017 .pdf
(1.46 MiB) Lastet ned 4802 ganger
Spiderman98
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 13
Registrert: 03/04-2016 12:42

Kan noen rette min del 2? Er ganske desperat etter 6eren, og føler at alt i del 2 jeg har gjort bør gi meg alt riktig. Kanskje noen 1 poeng feil for forklaringer. Hva tenker dere?
Vedlegg
Mattematikk 1T.docx
k
(1.35 MiB) Lastet ned 900 ganger
Svar