Re: 1T eksamen våren 2017
Lagt inn: 27/05-2017 12:57
ingen?
Det er lagt ut løsningsforslag på del 2, så du kan vel rette selv? Så er det bare å spørre hvis noe med løsningsforslaget er uklart?Spiderman98 skrev:Kan noen rette min del 2? Er ganske desperat etter 6eren, og føler at alt i del 2 jeg har gjort bør gi meg alt riktig. Kanskje noen 1 poeng feil for forklaringer. Hva tenker dere?
Tror, jeg har sett på greia di. Ser ut som du får alt riktig på del 2.mattemarkus skrev:Det er lagt ut løsningsforslag på del 2, så du kan vel rette selv? Så er det bare å spørre hvis noe med løsningsforslaget er uklart?Spiderman98 skrev:Kan noen rette min del 2? Er ganske desperat etter 6eren, og føler at alt i del 2 jeg har gjort bør gi meg alt riktig. Kanskje noen 1 poeng feil for forklaringer. Hva tenker dere?
LektorH skrev:Oppgave 10 i år var da ganske enkel? Les rett av, når grafen er positiv er f(x)>0, det er for x>4, og når grafen stiger er f'(x)>0, det er for xe<<-, 1> U <3, ->>. Som Fysikkmann97 sa synes jeg også denne var enklere enn den fra 2016.Bananiel skrev: For 1T så lurer jeg bare på hvordan noen kan rettferdiggjøre dette:
Eksamen 1T våren 2016, oppgave 10 del 1: Eksamen 1T våren 2017, oppgave 10 del 1: Og dette:
Er nullpunktene til grafen egentlig positive? Litt usikker. Takk.
Var det egentlig noen som skjønte oppgave 11 del 1 fra c og nedover?
Eksamen 1T våren 2016, oppgave 7 del 2: Eksamen 1T våren 2017, oppgave 7 del 2:
Når det gjelder oppgave 7 var vel årets oppgave litt mer spesiell, men siden a var "vis at" så er vel b grei å finne med formelen for areal av sirkler som bør være kjent, slik Thomas gjorde.
Campus er bra innføring, men det er jo mest en gjennomgang av reglene og helt grunnleggende oppgaver, slik som oppgavene framme i boka. Man må gjøre eksamensoppgaver og sammensatte oppgaver bak i boka.
Hei. Så just på fasiten din. Er helt med på oppgave 11 del 1 inntil e. Jeg har tegnet tangenten i oppgave d, men vet ikke hvordan jeg kan bevise det.mattemarkus skrev:Det er lagt ut løsningsforslag på del 2, så du kan vel rette selv? Så er det bare å spørre hvis noe med løsningsforslaget er uklart?Spiderman98 skrev:Kan noen rette min del 2? Er ganske desperat etter 6eren, og føler at alt i del 2 jeg har gjort bør gi meg alt riktig. Kanskje noen 1 poeng feil for forklaringer. Hva tenker dere?
Tangenten har stigningstall -2, som også må være verdien til den deriverte i tangeringspunktet. Siden tangenten tangerer grafen til (1, f(1))=(1,0), må vi f'(1)=-2.Banan skrev:Hei. Så just på fasiten din. Er helt med på oppgave 11 del 1 inntil e. Jeg har tegnet tangenten i oppgave d, men vet ikke hvordan jeg kan bevise det.mattemarkus skrev:Det er lagt ut løsningsforslag på del 2, så du kan vel rette selv? Så er det bare å spørre hvis noe med løsningsforslaget er uklart?Spiderman98 skrev:Kan noen rette min del 2? Er ganske desperat etter 6eren, og føler at alt i del 2 jeg har gjort bør gi meg alt riktig. Kanskje noen 1 poeng feil for forklaringer. Hva tenker dere?
Hvorfor må f'(1)=-2 for at likningen stemmer? Læreren er usikker på min standpunkt karakter, og vil at jeg skal ta en ekstra prøve imorgen. Jeg tenker oppgaver fra eksamen er aktuelle, så jeg gjør disse. Takk.
Tusen takk. Det virkelig hjalp. Forstår ikke hvordan jeg ikke skjønte det?! GIdder du å forklare det med konstantleddet også? Hva menes med b?LektorNilsen skrev:Tangenten har stigningstall -2, som også må være verdien til den deriverte i tangeringspunktet. Siden tangenten tangerer grafen til (1, f(1))=(1,0), må vi f'(1)=-2.Banan skrev:Hei. Så just på fasiten din. Er helt med på oppgave 11 del 1 inntil e. Jeg har tegnet tangenten i oppgave d, men vet ikke hvordan jeg kan bevise det.mattemarkus skrev:
Det er lagt ut løsningsforslag på del 2, så du kan vel rette selv? Så er det bare å spørre hvis noe med løsningsforslaget er uklart?
Hvorfor må f'(1)=-2 for at likningen stemmer? Læreren er usikker på min standpunkt karakter, og vil at jeg skal ta en ekstra prøve imorgen. Jeg tenker oppgaver fra eksamen er aktuelle, så jeg gjør disse. Takk.
Verdien til den deriverte i et punkt er det samme som stigningstallet til tangenten i punktet.
Tar utgangspunkt i at tangenten er ei rett linje. Generelt kan vi si at likningen til ei rett linje er gitt ved [tex]y=a\cdot x+b[/tex], der a er stigningstallet og b er konstantleddet, altså y-verdien til skjæringspunktet med y-aksen (hvis x=0 vil første leddet være lik 0 og vi har kun y=b). I nest siste deloppgave skal vi skissere en tangent og finne likningen til denne. Vi ser at likningen skal være [tex]y=-2\cdot x+2[/tex], så det er det vi må vise i siste deloppgave. Vi "sjekker" at vi har riktig stigningstall ved å se at f'(1)=-2 (som allerede er forklart), men vi må også sjekke at vi har riktig konstantledd. Når vi har riktig vedi for a og kjenner et punkt som ligger på tangenten, kan vi sette inn verdien vår for a sammen med x- og y-verdiene til det kjente punktet i likningen vår. Da sitter vi igjen med en likning med én ukjent, nemlig b. Vi løser denne og ser at b=2, så da må likningen vi fant i forrige deloppgave stemmeTusen takk. Det virkelig hjalp. Forstår ikke hvordan jeg ikke skjønte det?! GIdder du å forklare det med konstantleddet også? Hva menes med b?
Tusen takk! Det ga så mye mening. Takk for at du svarte så fort. Har prøve kl. 11.LektorNilsen skrev:Tar utgangspunkt i at tangenten er ei rett linje. Generelt kan vi si at likningen til ei rett linje er gitt ved [tex]y=a\cdot x+b[/tex], der a er stigningstallet og b er konstantleddet, altså y-verdien til skjæringspunktet med y-aksen (hvis x=0 vil første leddet være lik 0 og vi har kun y=b). I nest siste deloppgave skal vi skissere en tangent og finne likningen til denne. Vi ser at likningen skal være [tex]y=-2\cdot x+2[/tex], så det er det vi må vise i siste deloppgave. Vi "sjekker" at vi har riktig stigningstall ved å se at f'(1)=-2 (som allerede er forklart), men vi må også sjekke at vi har riktig konstantledd. Når vi har riktig vedi for a og kjenner et punkt som ligger på tangenten, kan vi sette inn verdien vår for a sammen med x- og y-verdiene til det kjente punktet i likningen vår. Da sitter vi igjen med en likning med én ukjent, nemlig b. Vi løser denne og ser at b=2, så da må likningen vi fant i forrige deloppgave stemmeTusen takk. Det virkelig hjalp. Forstår ikke hvordan jeg ikke skjønte det?! GIdder du å forklare det med konstantleddet også? Hva menes med b?
Hadde just prøven. Vi fikk hele dette eksamensettet. Så glad at jeg gjorde dette på forhånd. Tusen takk for all hjelpen!Banan skrev:Tusen takk! Det ga så mye mening. Takk for at du svarte så fort. Har prøve kl. 11.LektorNilsen skrev:Tar utgangspunkt i at tangenten er ei rett linje. Generelt kan vi si at likningen til ei rett linje er gitt ved [tex]y=a\cdot x+b[/tex], der a er stigningstallet og b er konstantleddet, altså y-verdien til skjæringspunktet med y-aksen (hvis x=0 vil første leddet være lik 0 og vi har kun y=b). I nest siste deloppgave skal vi skissere en tangent og finne likningen til denne. Vi ser at likningen skal være [tex]y=-2\cdot x+2[/tex], så det er det vi må vise i siste deloppgave. Vi "sjekker" at vi har riktig stigningstall ved å se at f'(1)=-2 (som allerede er forklart), men vi må også sjekke at vi har riktig konstantledd. Når vi har riktig vedi for a og kjenner et punkt som ligger på tangenten, kan vi sette inn verdien vår for a sammen med x- og y-verdiene til det kjente punktet i likningen vår. Da sitter vi igjen med en likning med én ukjent, nemlig b. Vi løser denne og ser at b=2, så da må likningen vi fant i forrige deloppgave stemmeTusen takk. Det virkelig hjalp. Forstår ikke hvordan jeg ikke skjønte det?! GIdder du å forklare det med konstantleddet også? Hva menes med b?
Jeg regnet gjennom del 1 i går, det tok litt over en time, som var mer tid enn jeg brukte på del 1 av R2-eksamen. Jeg har regnet gjennom R1, R2 og S2 tidligere, og alle de var ganske enkle i år, men denne hadde noen småtriks til dere. Jeg vil si at 1T var den vanskeligste eksamenen av de jeg har gjort i år (sånn i forhold til pensum, så klart). Det er uansett bare en teoretisk problemstilling, ingen av mine kom opp i skriftlig.Spode skrev:Hva tenker dere om 1T eksamen? Vanskelig, lett?