Spørsmål ang. 1P eksamen

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
sheldoncooper

Heisann! Håper det er greit at jeg kommer med noen ikke-matematiske spørsmål? Har forstått det slik at det er mange mattelærere her inne, og som dermed sikkert kan svare meg på følgende:

1) Har tatt 1P som privatist. Når kan jeg forvente å få vite resultatet?

2) Er vel slik at jeg får resultatet i posten? Er det mulig å få det tilsendt på e-post, SMS e.l. i stedet? Vil ikke ha det i postkassa...
sheldoncooper

OG enda et:

3) I VG1 fikk jeg 5 i standpunkt i 1P, men 3 på eksamen. Hva skjer hvis jeg får 3 på eksamen igjen? Kan jeg velge å beholde den nye 3'ern, slik at også 5'ern i standpunkt fjernes? Det hadde nemlig ført til at snittet mitt hadde gått litt opp...
trulsdd
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 26/05-2017 19:44

Svaret får du på privatistweb.no

Du må selv logge inn og sjekke. :)
hello9288

sheldoncooper skrev:OG enda et:

3) I VG1 fikk jeg 5 i standpunkt i 1P, men 3 på eksamen. Hva skjer hvis jeg får 3 på eksamen igjen? Kan jeg velge å beholde den nye 3'ern, slik at også 5'ern i standpunkt fjernes? Det hadde nemlig ført til at snittet mitt hadde gått litt opp...
Nei! Ikke ta inn den nye treern hvis du får det! Når du har en femmer og en treer har du 3+5=8 delt på 2= karakteren 4 "tilsammen". Hvis du velger å beholde den nye treeren, vil snittet ditt gå ned!
sheldoncooper

trulsdd skrev:Svaret får du på privatistweb.no

Du må selv logge inn og sjekke. :)
så det kommer ikke i postkassa uansett?

har tatt fag som privatist før, og fått resultatet i posten...
sheldoncooper

hello9288 skrev:
sheldoncooper skrev:OG enda et:

3) I VG1 fikk jeg 5 i standpunkt i 1P, men 3 på eksamen. Hva skjer hvis jeg får 3 på eksamen igjen? Kan jeg velge å beholde den nye 3'ern, slik at også 5'ern i standpunkt fjernes? Det hadde nemlig ført til at snittet mitt hadde gått litt opp...
Nei! Ikke ta inn den nye treern hvis du får det! Når du har en femmer og en treer har du 3+5=8 delt på 2= karakteren 4 "tilsammen". Hvis du velger å beholde den nye treeren, vil snittet ditt gå ned!
Er inne på karakterkalkulatoren. Uten 1P-karakterene mine har jeg 57 konkurransepoeng.

Med 5'ern og 3'ern: 55,5 poeng

Med kun 3'er: 55,7 poeng (??)

og med kun karakteren 4 (som jeg jo ikke har, men bare for å eksemplifisere): 56,2.

Med kun 3'er har jeg færre fag å dele på, slik at snittet blir høyere? Eller er det noe feil her?
sheldoncooper

5'er og 3'er gir ikke det samme snittet som kun én 4'er ville gjort?
LektorH
Cantor
Cantor
Innlegg: 102
Registrert: 28/05-2015 15:04

sheldoncooper skrev:5'er og 3'er gir ikke det samme snittet som kun én 4'er ville gjort?
Nei, standpunkt og eksamen regnes vel som to separate karakterer, mens privatisteksamen gir bare én karakter. Hvis man da har f.eks. 21 karakterer med 3 og 5 i matte, så kan det bli bedre snitt med bare 20 karakterer og én 3-er i matte. Jeg tror i hvert fall det fungerer slik fremdeles.

(Det kunne vært at karakterberegningen ble mer rettferdig hvis snittet ble regnet med bare én karakter i f.eks. 1P, som var snittet av standpunkt og eksamen. Slik det gjøres nå får jo de som trekkes i eksamen der de alt har en høy karakter en til høy karakter i vitnemålet, mens de som trekkes i et fag de ikke gjør det så bra i får et ekstra tall som trekker snittet ned.)
sheldoncooper

LektorH skrev:
sheldoncooper skrev:5'er og 3'er gir ikke det samme snittet som kun én 4'er ville gjort?
Nei, standpunkt og eksamen regnes vel som to separate karakterer, mens privatisteksamen gir bare én karakter. Hvis man da har f.eks. 21 karakterer med 3 og 5 i matte, så kan det bli bedre snitt med bare 20 karakterer og én 3-er i matte. Jeg tror i hvert fall det fungerer slik fremdeles.

(Det kunne vært at karakterberegningen ble mer rettferdig hvis snittet ble regnet med bare én karakter i f.eks. 1P, som var snittet av standpunkt og eksamen. Slik det gjøres nå får jo de som trekkes i eksamen der de alt har en høy karakter en til høy karakter i vitnemålet, mens de som trekkes i et fag de ikke gjør det så bra i får et ekstra tall som trekker snittet ned.)
Mye som er urettferdig med dagens ordning. For min del hadde jeg aldri havnet i denne smørja hvis jeg ikke hadde kommet opp i VG1. Er vel bare 20% av elevene som kommer opp det året? Utrolig bittert at dette nå viser seg å være ganske ødeleggende for snittet mitt. Uten VG1-eksamen: ca. 57 i snitt. Med eksamen (og 3'eren...): 55,5...
Eilin

Siden du har både standpunkt og eksamenkarakter i faget vil den nye eksamenkarakteren erstatte både standpunkt og eksamenskarakter fra tidligere, altså vil du nå med denne nye 3'ern få 3 i både standpunkt og eksamenskarakter. Men siden du har fått et dårligere resultat enn det du hadde fra før av er det ikke sikkert du mister 5'ern i standpunkt. Tror jeg har hørt at de gamle karakterene står med likt eller dårligere resultat. Det må du nesten sjekke opp med eksamenskontoret eller hvem det når er som styrer sånt for å være helt sikker.
Svar