Spørsmål til 2P-eksamen

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
trulsdd
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 26/05-2017 19:44

Hei!

Jeg driver og forbereder meg til eksamen i 2P på onsdag. Syns det var mer enn nok med grafisk kalkulator når jeg gikk på videregående, men må nå jeg lære meg geogebra også. Sukk.

Jaja.

Spørsmålet mitt går på noe litt annet. Jeg har gjort litt gamle eksamensoppgaver, og har en oppgave jeg virkelig ikke fikk til som jeg stusser litt over:

Bilde

Jeg får til A og B, men skjønner ikke hvordan jeg skal tenke for å få til C! Nå har jeg sneket i fasiten for å se om jeg ble noe klokere, det ble jeg ikke. Fasit er forøvrig g(x)=1.5x^2+1.5x

Hvilken logisk slutning er det jeg ikke gjør? Og som et liten kuriositet; er det noen grunn til at det skrives med g(x) og ikke f(x) i fasit?

Jeg lurer også på hvordan jeg endrer desimaler i Geogebra!

-0.0000028x^3 + 0.001x^2 - 0.025x + 3.8
blir i Geogebra rundet av til
0x³ + 0.001x² - 0.025x + 3.8

Og det gir en annen graf i enn den i fasiten... Noen som vet? Ville vært dumt å miste poeng fordi Geogebra avrunder.

Forøvrig er oppgaver og fasit her:
http://matematikk.net/res/eksamen/2P/kort/2P_V15.pdf

http://matematikk.net/side/2P_2015_vår_LØSNING

På forhånd, takk!
LektorH
Cantor
Cantor
Innlegg: 102
Registrert: 28/05-2015 15:04

Det er ingen logikk her. Regresjon er en metode man bruker for å lage en funksjon fra noen tallverdier. Det finnes metoder for å gjøre det for hånd, men på videregående gjøres det kun i digitale verktøy.

Først må du lage et regneark i GeoGebra. (Gå opp på Vis, og velg Regneark).
I kolonne A skriver du x-verdiene (her nummeret på trekantene, 1, 2, 3)
I kolonne B skriver du det som blir y-verdiene, altså funksjonsverdiene (her antall linjestykker, 3, 9, 18).
Marker kolonne A og B, gå opp til boksen med et bilde av et histogram trykk på pila som gir deg nedtrekksmenyen og velg "Regresjonsanalyse"
Nå bør Kolonne A og Kolonne B finnes i boksen som kommer opp, ellers må du markere dem på nytt.
Så velger du Analyser.
I det nye vinduet må du velge Regresjonsmodell nederst, det varierer fra funksjon til funksjon, men her står det jo at det skal være et andregradsuttrykk, så du velger Polynom, og i den nye boksen som kommer under lar du det stå 2.
Og der står svaret!

e: Her er en video:https://www.youtube.com/watch?v=bZnX7tuYGDs

Jeg vet ikke hvorfor de har kalt funksjonen for g.

Jeg vet heller ikke hvorfor din GeoGebra runder av slik. Hos meg blir alt omgjort til brøk om jeg velger eksakte verdier, og standardform om jeg velger avrunding. Alt jeg vet er at du kan endre antall desimaler på Innstillinger -> Avrunding
trulsdd
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 26/05-2017 19:44

Tusen takk!

Jeg satt i en time og forsøkte å finne ut av hvordan jeg skulle gjøre dette for hånd og forventa en slags logisk løsning. Dette gjorde alt mye lettere. :)
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

trulsdd skrev:Hei!

Jeg driver og forbereder meg til eksamen i 2P på onsdag. Syns det var mer enn nok med grafisk kalkulator når jeg gikk på videregående, men må nå jeg lære meg geogebra også. Sukk.

Jaja.

Spørsmålet mitt går på noe litt annet. Jeg har gjort litt gamle eksamensoppgaver, og har en oppgave jeg virkelig ikke fikk til som jeg stusser litt over:

Bilde

Jeg får til A og B, men skjønner ikke hvordan jeg skal tenke for å få til C! Nå har jeg sneket i fasiten for å se om jeg ble noe klokere, det ble jeg ikke. Fasit er forøvrig g(x)=1.5x^2+1.5x

Hvilken logisk slutning er det jeg ikke gjør? Og som et liten kuriositet; er det noen grunn til at det skrives med g(x) og ikke f(x) i fasit?

Jeg lurer også på hvordan jeg endrer desimaler i Geogebra!

-0.0000028x^3 + 0.001x^2 - 0.025x + 3.8
blir i Geogebra rundet av til
0x³ + 0.001x² - 0.025x + 3.8

Og det gir en annen graf i enn den i fasiten... Noen som vet? Ville vært dumt å miste poeng fordi Geogebra avrunder.

Forøvrig er oppgaver og fasit her:
http://matematikk.net/res/eksamen/2P/kort/2P_V15.pdf

http://matematikk.net/side/2P_2015_vår_LØSNING

På forhånd, takk!
Angående avrunding. Dette kan, som nevnt i annen post, endres under innstillinger. Hvis du selv skriver inn et funksjonsuttrykk som ha mange desimaler, vil GeoGebra tegne grafen til den funksjonen du har skrevet inn, selv om du får opp et avrundet uttrykk i algebrafeltet. (men det er jo greiest å sørge for at du har med alle desimalene om du skal "dra" uttrykket inn i grafikkfeltet etterpå)
Hvis du har brukt regresjon og kommet frem til et uttrykk med mange desimaler, men dette er avrundet, vil du kunne få riktig graf ved å "kopiere" til grafikkfeltet. Hvis du selv skriver inn det avrundede uttrykket, vil grafen bli noe annerledes. I noen tilfeller kan dette bety mye (f.eks. ved eksponentialfunksjoner), mens det kanskje gir en noe mindre unøyaktighet for lineære funksjoner. Hvis du skal bruke en modell du har kommet frem til ved regresjon til å løse noe grafisk, vil jeg anbefale å kopiere til grafikkfeltet, fremfor å skrive inn på nytt
Svar