Lineær optimering

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Gjest

Hei jeg prøver på denne oppgaven men klarte dessverre ikke å løse noe av den. Kunne noen hjelpe meg?
Bedriften «Friluft» produserer og selger telt. Den har to modeller A og B.
Det tar 45 minutter å produsere modell A og 2 timer å produsere modell B. Etter selve produksjonen må hvert telt gjennom en omfattende produksjonskontroll. Det tar 2 timer å kontrollere modell A og 4 timer å kontrollere modell B.
Hver uke har bedriften arbeidskapasitet til å bruke 32 timer på produksjonen og 72 timer på kontrollen. Bedriften har bestemt at det hver uke skal produseres maksimalt 20 telt av type A og minimum 7 telt av type B. Inntekten er 800 kr for modell A og 1500 kr for modell B.

a) Forklar at disse ulikhetene stemmer med begrensningene i oppgaven:
0<=x<=20
y>=7
0,75x+2y<=32
x+2y<=36

b) Skraver området begrenset av ulikhetene i oppgave a.

c) Finn et uttrykk for inntekten i kroner ved salg av x telt av type A og y telt
av type B.

d) Finn den optimale produksjonsmengden av de to modellene A og B.
Hvor stor er fortjenesten da?
mimin99
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 29/05-2017 14:30

Gjest skrev:Hei jeg prøver på denne oppgaven men klarte dessverre ikke å løse noe av den. Kunne noen hjelpe meg?
Bedriften «Friluft» produserer og selger telt. Den har to modeller A og B.
Det tar 45 minutter å produsere modell A og 2 timer å produsere modell B. Etter selve produksjonen må hvert telt gjennom en omfattende produksjonskontroll. Det tar 2 timer å kontrollere modell A og 4 timer å kontrollere modell B.
Hver uke har bedriften arbeidskapasitet til å bruke 32 timer på produksjonen og 72 timer på kontrollen. Bedriften har bestemt at det hver uke skal produseres maksimalt 20 telt av type A og minimum 7 telt av type B. Inntekten er 800 kr for modell A og 1500 kr for modell B.

a) Forklar at disse ulikhetene stemmer med begrensningene i oppgaven:
0<=x<=20
y>=7
0,75x+2y<=32
x+2y<=36

b) Skraver området begrenset av ulikhetene i oppgave a.

c) Finn et uttrykk for inntekten i kroner ved salg av x telt av type A og y telt
av type B.

d) Finn den optimale produksjonsmengden av de to modellene A og B.
Hvor stor er fortjenesten da?
Svar