Faktorisering og konjugatsetningen

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Mrwey

Hei
kom over oppgaven
Faktoriser (X^4-1):

Bruker konjugatsetningen:
(X^4-1)=(X^2+1)(X^2-1)

Bruker så konjugatsetningen på (X^2-1):
(X^2-1)=(X+1)(X-1)

Jeg har som vane når jeg faktoriserer med konjugatsetningen at setter det positive tallet i den første parentesen

Får da som svar (X^2+1)(X+1)(X-1). Men dette blir vel feil svar.
(X^2+1)(X-1)(X+1) derimot ser ut til å bli riktig.

Noen som har kommentarer til dette? :)
Er vant til at man bare kan stokke om på (a+b)(c+d)(e+f) uten at det har noe å si
Mrwey

Beklager for litt rotete innlegg
Gjest

Hva får deg til å tro at det er feil svar? De to uttrykkene gir akkurat samme svar.
Khan1204
Noether
Noether
Innlegg: 32
Registrert: 19/05-2017 18:20

Haha, de to uttrykkene er helt like, kunne omplassert faktorene på de 6 ulike måtene tilgjengelig og fortsatt fått samme svar.
Mrwey

Godt å høre, ser at jeg bare har surret med min algebra. Da vet jeg at svarene vil bli de samme uavhengig av rekkefølge på faktorene, slik jeg regnet med i utgangspunktet. Lett å gå på slike feil når jeg regner om natten, og hodet begynner å surre:)
Kemosabe
Noether
Noether
Innlegg: 24
Registrert: 01/06-2017 15:20

Spiller ingen rolle hvilken rekkefølge faktorene står i når du skal multiplisere. Dermed kan du også faktorisere i den rekkefølgen du føler for.
Svar