Fysikk 1 - Fysikk i akebakken - Muntlig

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Ados17
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 19/06-2017 11:12

Hei, jeg har nettopp kommet opp i FY1 muntlig hvor temaet er akebakken.

Oppgaven er som følgende:
En vinterdag drar du til en stor akebakke for å oppleve høy hastighet og kjenne på krefter. Du er heldig for selv om temperaturen er lav og snøen knitrende, varmer solstrålene godt. For sikkerhetsskyld har du med deg en skredsøker i lommen. Det slår deg at her er det mye spennende fysikk med blant annet friksjon, energi og termofysikk, og også kjernefysikk.

Du skal forbedrede deg på temaer som er aktuelle for å beskrive og forklare fysiske fenomen du opplever denne dagen i akebakken..
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg trenger hjelp til hvordan jeg skal starte. En oppskrift hadde vært utrolig innafor om hvordan jeg bør øve, presentere og hva som er det viktigste som jeg bør ta med. Hadde vært nyttig om noen hadde noen gode tips. Jeg skal også presentere et forsøk, har dere en som dere synes hadde passa bra? Det er en ganske åpen oppgave så alt duger :)
Kay
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 13/06-2016 19:23
Sted: Gløshaugen

En oppgave du kunne ha tatt med ifm. mekanikken, arbeid og bevaring er f.eks.

Bilde

La oss si at du har en kjelke på toppen av en bakke med høyden h, noen tullinger har lagd en loop som du kan ake deg igjennom, vi ser bort fra friksjonen på den strekningen som ikke er markert med "friksjon".

Regn ut farten i bunnen av bakken, toppen av loopen o.l og ikke minst, regn ut hvor langt du vil gli på flaten som er markert med friksjon gitt at du f.eks. har en friksjonskonstant [tex]\mu[/tex] som du velger selv

Da får du vist kunnskaper på bl.a. bevaring av energi [tex]\frac{1}{2}mv^2+mgh=\frac{1}{2}mv_0^2+mgh_0[/tex]

Finne fart ved hjelp av friksjon og hva ikke ved hjelp av bl.a. [tex]\frac{1}{2}mv^2=Rs=\mu mgs[/tex] osvosv.

Du kunne også ha diskutert med hva som skjer med energien du overfører til området du glir på (drar inn termodynamikken, snakker om arbeid og varme, energikvalitet o.l.).
Larsik
Cantor
Cantor
Innlegg: 105
Registrert: 08/09-2015 19:46

Her er en fin oppgave:

Du aker kjelke ned en bakke ut på en vannrett flate. Bakken er 3.0 meter høy og 6.0 meter lang. Og kjelken glir 12.5 meter bortover flaten før den stopper. Friksjonskraften i bakken er 85% av friksjonskraften på flaten. Regn ut maksfarten.

Termofysikk kan du jo f.eks snakke om hva som skjer når sola varmer opp snøen og kjernefysikk kan du forklare hvordan sola fungerer.

Hadde selv muntlig eksamen i fysikk 1 for ikke så lenge siden. Jeg tror sensorer blir imponert hvis du kan snakke uten å bruke manus særlig mye og hvis du har god forståelse. Så det hjelper ikke å pugge masse tekst hvis du ikke skjønner hva du snakker om.
Ados17
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 19/06-2017 11:12

Kay skrev:En oppgave du kunne ha tatt med ifm. mekanikken, arbeid og bevaring er f.eks.

Bilde

La oss si at du har en kjelke på toppen av en bakke med høyden h, noen tullinger har lagd en loop som du kan ake deg igjennom, vi ser bort fra friksjonen på den strekningen som ikke er markert med "friksjon".

Regn ut farten i bunnen av bakken, toppen av loopen o.l og ikke minst, regn ut hvor langt du vil gli på flaten som er markert med friksjon gitt at du f.eks. har en friksjonskonstant [tex]\mu[/tex] som du velger selv

Da får du vist kunnskaper på bl.a. bevaring av energi [tex]\frac{1}{2}mv^2+mgh=\frac{1}{2}mv_0^2+mgh_0[/tex]

Finne fart ved hjelp av friksjon og hva ikke ved hjelp av bl.a. [tex]\frac{1}{2}mv^2=Rs=\mu mgs[/tex] osvosv.

Du kunne også ha diskutert med hva som skjer med energien du overfører til området du glir på (drar inn termodynamikken, snakker om arbeid og varme, energikvalitet o.l.).

Dette var en kjempegod ide og en bra måte å få mye på med en gang! Kunne du regnet ut de forskjellige tingene ovenfor så jeg er sikker på at jeg har riktig svar og gjorde den riktig? Hadde vært utrolig takknemlig! :)
Ados17
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 19/06-2017 11:12

Larsik skrev:Her er en fin oppgave:

Du aker kjelke ned en bakke ut på en vannrett flate. Bakken er 3.0 meter høy og 6.0 meter lang. Og kjelken glir 12.5 meter bortover flaten før den stopper. Friksjonskraften i bakken er 85% av friksjonskraften på flaten. Regn ut maksfarten.

Termofysikk kan du jo f.eks snakke om hva som skjer når sola varmer opp snøen og kjernefysikk kan du forklare hvordan sola fungerer.

Hadde selv muntlig eksamen i fysikk 1 for ikke så lenge siden. Jeg tror sensorer blir imponert hvis du kan snakke uten å bruke manus særlig mye og hvis du har god forståelse. Så det hjelper ikke å pugge masse tekst hvis du ikke skjønner hva du snakker om.
Takk for veldig nyttig ide! Jeg tenkte å si at jeg slapper av etter akingen og sola skinner på meg. Her tenker jeg å utdype hva som virkelig skjer når disse solstrålene treffer meg. Som for eksempel at det skjer fusjonsprosesser på sola som frigir energi. Hvordan tenker du jeg bør forklare termofysikken med sola som varmer opp snøen.. sliter litt med den? :)

En tegning hadde vært veldig nyttig med din informasjon om den bakken :)
Svar