Privatist eksamen 1p

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
miinamatte

Hei!

Jeg tok 1T matte dette året på vg1 og håpet på å få en 5'er, men fikk kun en sterk fire. Nå vil jeg ta opp 1P matte som privatist for å få minst en 5'er, men helst en 6'er. Jeg lurer på om det er vanskelig for meg å få en 6'er og om jeg kun burde gå for en 5'er. Har helst ikke lyst til å bruke hele sommerferien på å prøve på en 6'er når det er vanskelig og lite sannsynlig :)

Takk for svar
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

miinamatte skrev:Jeg lurer på om det er vanskelig for meg å få en 6'er og om jeg kun burde gå for en 5'er.
Jeg skjønner ikke hva du mener her. Vil det være en forskjell på hvordan du jobber med faget, avhengig av om du sikter på en 5'er eller en 6'er?

I min mening så burde du gjøre så godt du klarer i faget, og la karakteren bli det den blir.

Med det sagt, så er jeg sikker på at 1P blir lett når du allerede har 1T under beltet. Ingen grunn til bekymring der. 1P er for det meste repetisjon av ungdomsskole-pensum, men med litt ekstra vekt på økonomiske aspekter som konsumprisindeks, skatt og lønn. Men det er for det meste bare grunnleggende algebra, som du burde ha i boks hvis du fikk en sterk 4'er i 1T.
Bilde
Larsik
Cantor
Cantor
Innlegg: 105
Registrert: 08/09-2015 19:46

Det er opp til deg selv hvor mye fritid du er villig til å ofre. Men hvem som helst kan få 6 i 1P med motivasjon og god arbeidsmoral.
Svar