Volum formel - finne høyde

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
R1Privatist

Hei!

Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal endre på denne formelen av volum: V = L * b * h. Jeg kjenner verdiene av V, l og b, og skal finne h (høyde). Jeg tror jeg klarer å endre formelen til en viss grad, men ikke for å finne høyden. Litt usikker hvordan jeg går frem.

F.eks: G = l * b
[tex]V = G * h[/tex]

kan gjøres om til
[tex]\frac{V}{h}= G[/tex]

Blir da høyde
[tex]\frac{1}{h}=\frac{G}{V}[/tex]

eller hva gjør man med h'en, får den bare under brøkstreken (kan og skrives som -h??) Noen som kan forklare og fortelle hvordan man skal gå frem, og hvorfor?
hco96
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 252
Registrert: 13/10-2016 23:00
Sted: Vilhelm Bjerknes Hus, Blindern

fra [tex]V= G \cdot h[/tex] kan vi dele begge sider med [tex]G[/tex], slik at vi får [tex]h = \frac{V}{G}[/tex]. Målet er å få [tex]h[/tex] alene på en side,
da er det som regel lurt å la denne være som den er og fjerne alt annet som er på samme side av likheten.
Nå har vi en formel for [tex]h[/tex] slik at vi kan bruke alle de kjente verdiene.
[tex]\oint_C{f(z)dz} = 0[/tex]
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

[tex]V=Lbh[/tex]

del på Lb på begge sider, DVs:

[tex]h = \frac{V}{Lb}[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Svar