Fortegnsskjema

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Samia

Hei :)

Jeg lurte på om det var noen regler som gjaldt for når man skulle bruke fortegnsskjemaene.

Også var det en ting til.

Hvordan skal jeg klare å gjøre om denne likningen her: (8-x)-2(x-+1) > 0 til å passe i et fortegnsskjema? Går det fint å tegne en linje for (8-x), -2 og (x+1)?

Tusen takk på forhånd!!
ocj96
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 14
Registrert: 09/08-2017 19:07

Fortegnskjema.jpg
Fortegnskjema.jpg (46.13 kiB) Vist 2088 ganger
Prøv heller å skrive ulikheten som et produkt. Legger ved et løsningsforslag. (Tegnet i paint :P )
mon
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 13/08-2017 16:51

ocj96 skrev:
Fortegnskjema.jpg
Prøv heller å skrive ulikheten som et produkt. Legger ved et løsningsforslag. (Tegnet i paint :P )
Jeg prøvde å øve meg med en annen rasjonal ulikhet.

Jeg lagde oppgaven selv, og tok (12-x)-6(x+1) >0

Jeg satt fast til slutt, når jeg prøvde å faktorisere de slik at jeg kunne sette de inn på fortegnsskjemaene som du gjorde. Kunne du hjulpet meg?
ny-student
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 13
Registrert: 31/07-2015 12:36

Hei,
Det å løse ulikheter er ikke vanskelig, følg disse step by step:
1. Ordne ulikheten slik at du kun har 0 på høyre siden.
2. Hvis ulikheten ikke er i førstegradsuttrykk, så gjør den om til førstegrad.
3. Nå ser du nullpunktene, marker disse langs en x-akse.
4. Tegn en linje for hvert ledd du har nå f.eks. (x-2). Denne har nullpunkt i +2, slik at du tegner en stiplet linje på venstre siden for å indikere at det blir negativ for alle x mindre enn 2. Og heltrukket linje som indikerer positiv for høyre for nullpunktet lik 2.
5. Til slutt ganger du alle linjene som du lagde leddene for; pluss ganger pluss gir pluss. Og minus ganger minus gir +. Og pluss ganger minus, gir minus. Bruk dette til å tegne den siste linjen med hele ulikheten som du har på venstre side; dvs. hvis du har to ledd og to stiplede linjer, så bli sluttlinjen, en heltrukket linje, som viser deg det positive området.
6. Da skulle du være ferdig med å lese av for hvilken x-verdier, ulikheten er større eller mindre, eller lik null.

F.eks;
Løs ulikheten: x^2-2x<8
Bruker fremgangsmåten nevnt over og får:
1. x^2-2x-8<0
2. (x+2)(x-4) < 0
3. x=-2 og x=4
4 og 5 :
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||-2|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||4||||||||||||||||||||||||
(x+2) ---------------------------0________________________________________________________
(x-4) --------------------------------------------------------------------------0________________________
(x+2)*(x-4) ___________________0-------------------------------- 0_________________________

x^2-2x-8<0 , dvs, når er x^2-2x-8 mindre enn null, altså negativ verdi? Jo, den er negativ når , -2 < x < 4, dvs, når x er større enn -2 og mindre enn 4, da er ulikheten x^2-2x-8, negativ, mindre enn null. Si ifra om du ikke skjønner noe av dette, så skal jeg prøve å forklare nærmere.

Skjønner?
Gratis matematikk-hjelp via facebook-meldinger, tilbys:
Klikk på linken under og deretter send det du lurer på for å få svar :] :
https://www.facebook.com/mohammadmodass ... ts&fref=ts
Svar